Sprawdź, czy nie masz fomo

Do wielu lęków, z jakimi borykamy się we współczesnym świecie, dołączyło FOMO (fear of missing out), czyli lęk przed tym, 
że coś nas omija.

Fomo to nie tylko nowe zjawisko, to także współczesna choroba. Objawia się w sferze zarówno zawodowej, jak i prywatnej. Dotyczy nie tylko użytkowników portali społecznościowych i bywalców imprez – ci nie potrafią przeżyć dnia bez gorączkowego sprawdzania, co dzieje się na Facebooku i jakie zaproszenie mają na wieczór. Dotyczy także menedżerów – u tych z kolei przejawia się pracoholizmem i nadaktywnością w uczestniczeniu w konferencjach, wystąpieniach medialnych, udzielaniu komentarzy na każdy temat, jaki się pojawi, i nieustannym sprawdzaniu informacji. Tak na wszelki wypadek. Psychologowie opisują takie zachowania jako lęk przed przeoczeniem jakiejś ważnej informacji, która może mieć wpływ na nasze życie

Panuje stereotyp, że jak ciebie nie ma, to się nie liczysz. Jak masz przerwę w pracy, to wypadasz z obiegu. Ale czy tak jest naprawdę? Czy naprawdę nieobecność na Facebooku przez kilka dni albo opuszczenie kilku branżowych spotkań sprawi, że znikniemy z towarzyskiej i zawodowej mapy?

Trzeba mieć własny pomysł na siebie i świadomie budować swój wizerunek, nie uzależniając go od panujących trendów czy stereotypów. Menedżerowie nie powinni się bać urlopów i przerw w karierze zawodowej, a tzw. urlop sabbatical powinien zaplanować każdy poważnie myślący o swojej karierze menedżer. Potrzebni są nam liderzy, którzy są pełni energii, są kreatywni, mają dystans i umiejętność czerpania z własnego doświadczenia, a nie przemęczeni wyrobnicy, którzy nawet na urlopie nie potrafią wyłączyć komórki. Znam menedżerów i prezesów, którzy mieli odwagę świadomie zaplanować przerwy w swojej karierze. Wyszło im to na plus – nie tylko nie wypadli z obiegu, ale odnieśli jeszcze większe sukcesy.

Są testy sprawdzające, czy cierpimy na fomo. Jeśli bliskie są ci takie stwierdzenia, jak „awaria Internetu doprowadza mnie do szału, nie wiem, co mam ze sobą zrobić" albo „konstruuję zdania w formie komunikatów na Twitterze", zastanów się, czy nie masz symptomów tej – wydawałoby się niegroźnej – choroby. Media społecznościowe i Internet mają duży potencjał uzależniający, trzeba sobie z tego zdawać sprawę i świadomie się wyłączać.

Zanim potrzeba „bycia na bieżąco" nie stanie się podstawą twojej piramidy potrzeb, zastanów się, czy nie zaplanować weekendu bez Facebooka i wakacji bez Internetu. A może wychodząc do osiedlowego sklepu, zostawić w domu komórkę, żeby nie kusiła sprawdzaniem najnowszych wiadomości w kolejce do kasy? Mózg pracujący cały czas na najwyższych obrotach po prostu się męczy. Oby lęk przed tym, że coś nas omija, nie zamienił się w lęk przed relaksem. Bo stąd już prosta droga do wypalenia zawodowego.

Więcej felietonów na sukcesmagazyn.pl/niezgoda

Katarzyna Niezgoda

Partner Stanton Chase International. Ekspert ds. zarządzania zmianą. Pod jej kierownictwem przebiegało m.in. przejęcie spółek Winiary i Goplana przez Nestlé. Uczestniczyła także w fuzji banków BPH i Pekao SA. Ma również doświadczenie na rynku retail. Na stanowisku prezesa DCG zmieniła oblicze marki Deni Cler Milano.