Spektakle marca

Poleca Jacek Cieślak

Na kolejne urodziny

Obchody 250–lecia Teatru Narodowego rozpoczął „Kordian" Juliusza Słowackiego w inscenizacji Jana Englerta. Kolejną odsłoną jubileuszu będą „Dziady" Mickiewicza w reżyserii mistrza litewskiego teatru Eimuntasa Nekrosiusa. Nekrosius, rocznik 1952, zasłynął „Hamletem" i „Otellem". Tworzy magiczny, subiektywny teatr. W spektaklu zobaczymy Danutę Stenkę i Piotra Grabowskiego, ale przede wszystkim młodych aktorów Narodowego.

„Dziady", Adam Mickiewicz, Teatr Narodowy, Warszawa, 10–11, 13 marca

Violetta jak z „Vogue'a"

Odnoszący sukcesy na świecie Michał Znaniecki odświeża klasykę, odwołując się do przebojów współczesnego kina. Wizualną stronę inscenizacji zainspirowały takie filmy jak „Diabeł ubiera się u Prady" czy „Prêt–à–porter". Libretto opery nawiązuje do romansu Aleksandra Dumasa „Dama kameliowa" i przedstawia losy kurtyzany Violetty. Ku swojemu zaskoczeniu po raz pierwszy się zakochała i po raz pierwszy zostaje odtrącona. Zamiast arystokracji Znaniecki prezentuje świat celebrytów, pokazy mody „Vogue'a", wnętrza paryskiego hotelu oraz symbol świata gwiazd, czyli czerwony dywan.

„Traviata", Giuseppe Verdi, Opera na Zamku, Szczecin, 
18–20 marca

Portret Leni Riefenstahl

To będzie jedna z najgorętszych premier sezonu. Ewelina Marciniak, reżyserka głośnej, skandalizujące „Śmierci i dziewczyny", już od dawna nosiła się z pomysłem zrobienia spektaklu o nazistowskiej reżyserce Leni Riefenstahl. Kluczem literackim do jej scenicznego portretu w Katowicach ma 
być postać Elfriede Jelinek, 
specjalizującej się w tępieniu hipokryzji i wypieraniu negatywnej przeszłości. To ona 
przeprowadza śledztwo 
w sprawie amnezji Leni oraz 
jej spotkań z Goebbelsem i Hitlerem.

„Leni Riefenstahl. Obrazy niepamięci", Teatr Śląski, Katowice, 5, 8 marca

Mickiewicz współcześnie

Mikołaj Grabowski, były dyrektor Narodowego Starego Teatru, który zakończył krakowską dyrekcję „Panem Tadeuszem", wraca do poematu po kilku latach przerwy. Założenie jest następujące: na scenie pojawia się grupa pielgrzymów niosących biblię polskości – „Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza. Uczestnicy pielgrzymki, po kolei interpretując fragmenty epopei, jednocześnie wcielają się w jej bohaterów. Mikołaj Grabowski zapowiada, że chce odejść od obrazu szlacheckiego dworku, żeby pokazać nas współczesnych.

„Pan Tadeusz", 
Adam Mickiewicz, Teatr im. Osterwy, Lublin, 5–6, 8–11 marca