Skuter i melonik - Ranking Sukcesu

W idealnie skrojonym garniturze i pod krawatem wsiada na skuter i jedzie do pracy. Po drodze z satysfakcją mija wszystkich, którzy utknęli w kilometrowym korku. Latem to w Polsce coraz częstszy widok. Oto nasz ranking najlepszych skuterów klasy biznes.

1

Król jest tylko jeden! Jego Wysokość Suzuki Burgman 650, tym razem w wersji Executive. Od kiedy miłościwie nastał, wzbudzał zainteresowanie i oddawano mu należną cześć wszędzie, gdzie się pokazał. Jest długi, szeroki i niesamowicie wygodny. Owiewka z przodu wraz z wysoką szybą tworzą za sobą bańkę ciszy i spokoju, w której mieści się kierowca z pasażerem. Długie podesty pozwalają postawić stopy w najwygodniejszym położeniu. Podgrzewana wygodna kanapa z oparciami pod lędźwia (dla kierowcy wysuwane, dla pasażera na stałe) dają komfort siedzenia porównywalny z niejednym samochodem. Umieszczony pod kanapą schowek może zmieścić dwa kaski lub dwie duże torby z laptopami i zostanie jeszcze miejsce na średnie zakupy. Na dalsze wyprawy lub większe zakupy można zabrać akcesoryjny topcase. Mimo sporego ciężaru i rozmiarów skuterem tym można łatwo manewrować w miejskich korkach. Spod świateł startuje jak rasowy ścigacz, zakręty pokonuje w głębokim pochyleniu. Nad bezpieczeństwem czuwa standardowo montowany układ ABS.

2

X-Max 400 jest największym przedstawicielem serii X produkowanej przez Yamahę. Łączy w sobie dynamikę i osiągi maksiskutera ze zwrotnością skuterów średnich. Stylistyką nawiązuje do większości produkowanych przez koncern modeli, zarówno skuterów, jak i motocykli. Nisko osadzone reflektory i niewysoka, niemal pionowo ustawiona szyba zamocowane są na smukłej przedniej owiewce. Za krótkim, niezbyt wysokim tunelem środkowym dwupoziomowa wygodna kanapa wymusza elegancką, wyprostowaną sylwetkę podczas jazdy. Poręczne relingi 
dla pasażera pozwalają wygodnie i bezpiecznie przytrzymać się w trakcie jazdy. Osoba przyzwyczajona do codziennej jazdy samochodem w czasie zimy będzie zadowolona z samochodowych – w stylistyce i funkcjonalności – zegarów i wyświetlacza w kokpicie. Za bezpieczne zatrzymanie pojazdu odpowiedzialny jest wydajny układ hamulcowy z podwójną tarczą z przodu i pojedynczą na tylnym kole. Za miastem bez obaw można podkręcić gaz, stabilność przy dużych prędkościach zapewni nam nowatorska konstrukcja ramy nośnej X-Maxa.

3

Od kilku lat pojawiają się na ulicach skutery trójkołowe. Rewolucyjny pomysł na te pojazdy polega na umieszczeniu podwójnego wózka z przodu. Wiązało się to z zaprojektowaniem skomplikowanego układu skrętno-uchylnego, pozwalającego pochylić skuter w zakrętach jak każdy inny jednoślad. Zaletą takich trójkołówek jest możliwość przejechania całej trasy bez konieczności podpierania się nogami podczas postoju na światłach czy w trakcie włączania się do ruchu. Nieskazitelnie wypastowane buty nie dotkną asfaltu więc ani razu. Wiodącym producentem tego typu skuterów jest firma Piaggio, produkująca model MP3 w różnych odmianach. Od niedawna ma w swojej ofercie model MP3 Hybrid. Połączenie silnika spalinowego z napędem elektrycznym w technologii Plug-In pozwoliło zmniejszyć o połowę zużycie paliwa oraz emisję dwutlenku węgla, a przy okazji niczego nie stracić na dynamice i osiągach. Skuter ma szeroką, rozbudowaną przednią owiewkę z dużym wlotem powietrza i „kocimi" reflektorami. Szerokością niewiele odbiega od innych skuterów, przez co może się sprawnie poruszać po zatłoczonych ulicach, a na firmowym parkingu zawsze znajdzie się dla niego miejsce.

4

Zaczęły pojawiać się na drogach niedawno i od razu zwróciły na siebie uwagę – skutery z dużymi kołami to przede wszystkim pojazdy miejskie. Niektóre firmy, np. Yamaha, mają w swojej ofercie nawet kilka typów, między innymi Xenter 150. Duże przednie koło niemal schowane jest pod owiewką z wbudowanymi podwójnymi reflektorami i kierunkowskazami. Nad nią wysoka, pionowa szyba osłania dłonie aż po końce kierownicy. Za nią całkowicie płaski podest umożliwia wygodne wsiadanie i zsiadanie, bez konieczności zadzierania wysoko nogi (praktyczne rozwiązanie przy wąskich spódnicach od kostiumów i garsonek). Na tylnej ścianie owiewki umieszczono haczyk na torebkę, a pod całkowicie cyfrowym wyświetlaczem niewielki schowek, w którym bez problemu zmieści się smartfon i kilka drobiazgów. Wygodna kanapa pomieści dwie osoby. Niestety, schowek pod nią jest jedynie symboliczny, dlatego kask upchniemy w tylnym kuferku, montowanym fabrycznie. Bardzo żwawy w mieście, do dłuższych tras raczej się nie nadaje, jest zbyt lekki, by dobrze dawać sobie radę z bocznym wiatrem. Jest przy tym niesamowicie zwrotny, przede wszystkim dzięki dużym kołom. Mała waga pojazdu gwarantuje, że nie będzie żadnego problemu z postawieniem go na podnóżek lub krótkim podprowadzeniem 
w razie potrzeby.

5

Miłośników niepowtarzalnego designu zainteresuje najbardziej nowatorska w swojej koncepcji Honda Integra. W stylistyce i dynamice jazdy jest na pograniczu skuterów i motocykli, z jednych czerpie bryłę i stylistykę, z drugich – dynamikę i lekkość prowadzenia. Nie znajdziemy tu, jak w większości skuterów, płaskiego podestu pod nogami. Tunel środkowy biegnie od podstawy kanapy w górę ku przedniej owiewce, zupełnie jak bak w motocyklu. Z prawej strony wystaje dekiel automatycznego, podwójnego sprzęgła, tylne koło napędzane jest łańcuchem, a nie paskiem jak w reszcie skuterów, jako tylne zawieszenie zastosowano zaś typowo motocyklowy, podwójny wahacz. Bryła skutera została oparta na bazie klina i jest zgodna z lansowaną przez Hondę od kilku lat stylistyką znaną z innych modeli koncernu. Schowek pod kanapą nie imponuje wymiarami, ale mieści się w nim kask typu jet. Napędzający Integrę silnik został skonstruowany specjalnie dla niej i jest wynikiem badań przeprowadzonych wśród kierowców codziennie dojeżdżających do pracy jednośladami. Układ dwusprzęgłowy pozwala na zastosowanie skrzyni biegów, która może działać w trybie manualnym, dającym możliwość maksymalnego wykorzystania dynamiki silnika, oraz automatycznym – dla spokojnej jazdy miejskiej. Jak na swoje wymiary i pojemność Integra wykazuje niewielki apetyt, nieprzekraczający czterech litrów na 100 km. Za hamowanie odpowiada zintegrowany układ hamulcowy standardowo wyposażony w ABS. Miłośnicy turystyki będą zachwyceni zestawem akcesoryjnych kufrów bocznych i topcase'u.

6

Specjalnie dla miłośników retro firma Vespa wypuszcza na drogi model 946. To replika pierwszej Vespy z 1946 r. połączonej z technologią XXI w. Któż nie zna tej linii miękkich krągłości, niewielkiego przedniego 
koła osłoniętego dużym półokrągłym błotnikiem, wąskiej owiewki zwieńczonej okrągłą lampą oraz fantazyjnej kanapy zamontowanej nad osłoną silnika i tylnego koła? W modelu 946, z zachowaniem w pełni stylistyki sprzed ponad półwiecza, zastosowano nowatorskie rozwiązania technologiczne, zarówno w konstrukcji ramy, jak i jednostki napędowej. Nie tylko osiągnięto najlepsze wyniki w swojej klasie, ale też spełniono z zapasem rygorystyczne normy emisji spalin Euro 3, co zaowocowało rewelacyjnie niskim spalaniem (poniżej dwóch litrów na 100 km przy normalnej eksploatacji miejskiej). Absolutnym przebojem jest układ hamulcowy, którego dwie tarcze chroni przed poślizgiem system ABS i kontrola trakcji ASR, zapobiegająca utracie przyczepności tylnego koła.

7

Dla tych, którym potrzeba silnych wrażeń nie wyczerpuje się w codziennej drodze do pracy, idealnym rozwiązaniem są skutery klasy sportowej. Ciekawy model proponuje BMW – agresywna linia z owiewką niczym w rasowym motocyklu wyścigowym z nisko poprowadzoną szybą, za którą można się skulić, by wycisnąć z maszyny ostatnie poty. Osłona chłodnicy przywodzi na myśl bolidy wprost z torów wyścigowych. Szeroki i wysoki tunel między nogami kierowcy daje wrażenie jazdy motocyklem i nie ujmuje przy tym swobody i elegancji charakterystycznej dla skutera. Wysoko zadarta kanapa z motocyklowymi, składanymi podnóżkami pasażera, sportowe przednie zawieszenie oraz mięsiste sprężyny jednoramiennego, tylnego zawieszenia dopełniają sportowego designu modelu C600 Sport. W tylnym lusterku nie sposób odróżnić zbliżającego się skutera od sportowej szlifierki. Może nas tylko dziwić brak charakterystycznego wycia, gdyż tu tłumik całkowicie spełnia swoje zadanie, nie przekraczając miłego dla uszu dźwięku wydobywającego się z dwucylindrowego silnika. Producent zadbał, by skuter nie tylko nadawał się do miasta. Sprawdza się też na trasie turystycznej. Można dokupić zarówno bagażnik i kufer tylny, jak i torbę na tunel środkowy. Dopełnieniem całości są: kolekcja eleganckich kurtek, kaski, skórzane rękawiczki oraz buty z krótkimi cholewkami pasujące do garnituru lub damskich spodni.

8

Popularna staje się kategoria skuterów średnich, napędzanych silnikami o pojemności od 150 do 300 ccm. Japońska Honda od kilku lat prezentuje niemal co roku coś nowego w tej grupie. Przebojem na rynku jest model NSS300 Forza. Skuter nie tylko znakomicie nadaje się do jazdy miejskiej, ale też może komfortowo przenieść dwie osoby wraz z ich niewielkim bagażem w dowolnie miejsce. Lekki, zwinny, z niemal motocyklową owiewką przywodzi na myśl raczej motocykl wyścigowy niż skuter. Wrażenie to potęguje krótka szyba, ledwo wystająca ponad kierownicę. Wygodna kanapa kierowcy zakończona jest oszczędnym siedzeniem pasażera. Polubią go również wszyscy dbający o środowisko. Nad niską emisją spalin czuwają wydajny układ wtryskowy PGM-FI, czujnik tlenu i dwurdzeniowy katalizator umieszczony w wydechu. Bezpieczeństwo zapewnia zintegrowany układ hamulcowy CBS, będący oryginalnym rozwiązaniem Hondy. Mała masa pojazdu i znakomity współczynnik oporu powietrza zapowiadają niskie zużycie paliwa (niewiele ponad trzy litry na 100 km).