Prawnik nieprzypadkowo z przypadku

Butik czy tzw. sieciówka? Ten dylemat dotyczy coraz częściej kancelarii prawnych i ich klientów. jedni i drudzy mają świadomość, że sama znajomość np. prawa pracy już nie wystarczy. czasem potrzebny jest ekspert od wypadków w windach.

Prawnik jako ekspert zewnętrzny jest najczęściej spotykaną w przyrodzie ożywioną formą doradcy. Nie jest jednak prosty w wyborze. Kancelarie prawne są małe, średnie, duże, jedno- i wieloosobowe, wyspecjalizowane i jeszcze lepiej wyspecjalizowane, na telefon i tuż za rogiem. Jak wybrać specjalistę, któremu powierzymy los naszej fuzji, sporu, kwestię spadku czy podziału majątku? Jak go znaleźć, skoro w Polsce jest ponad 38 tys. prawników?

Kto udzieli nam najlepszej pomocy prawnej, skoro realizują ją nie tylko adwokaci i radcy prawni, lecz także doradcy podatkowi, komornicy, notariusze i rzecznicy patentowi? To łącznie 68 tys. osób świadczących pomoc prawną!

Kilka lat temu w USA pojawiły się pierwsze butiki prawne. Niewielkie, dedykowane konkretnym obszarom kompetencyjnym kancelarie okazały się biznesowymi strzałami w dziesiątkę. Jednym z pierwszych był butik prawny założony przez dwóch znanych wspólników dużej kancelarii pracującej od lat dla tuzów z branży entertainment, a dedykowany tylko do obsługi produkcji bollywoodzkich. Ta specjalizacja stała się kluczem do najpotężniejszej na świecie kinematografii produkującej rocznie blisko 1,5 tys. filmów. Wytrych mikro otworzył więc drogę do rynku makro i gigantycznych przychodów.

Ten prawniczy trend zawitał teraz do Polski. I prawnicy, i ich klienci mają świadomość, że dziś nie wystarczy już znać się np. na prawie cywilnym, nawet kategoria dóbr osobistych zaczyna być zbyt obszerna.

Jak się jednak w tym nurcie odnaleźć? W USA i Wielkiej Brytanii funkcjonują firmy wyszukujące i rekomendujące konkretnych specjalistów, nawet z najwęższych dziedzin prawa. Pomogą nam znaleźć ekspertów np. od wypadków w windach. Nie jest to jednak zadanie łatwe, w branży prawniczej istnieje bowiem szereg ograniczeń w reklamowaniu i ofertowaniu. Niemniej jednak są sposoby na zarządzanie tą unikalną wiedzą rynkową, dostarczaną klientowi w postaci dedykowanych mu specjalnie ratingów.

Jakie są wnioski z takich zestawień? Czy butiki są lepsze od tzw. sieciówek? Bynajmniej. Każda potrzeba prawnicza jest inna. W jednej sprawie optymalny będzie butik, w innym przypadku lepsza może się okazać większa kancelaria.

Ludwik Pasteur powiedział, że przypadek sprzyja, ale jedynie umysłom przygotowanym. W branży prawniczej nie ma czegoś takiego jak przypadek. Są jedynie prawnicy szukający usprawiedliwienia czegoś, czego – mimo że na nasz koszt – nie byli w stanie zrozumieć.

Artur Sikorski jest prezesem zarządu Law & Partners Foundation oraz CEO Law & Partners Ltd. Jest honorowym członkiem Rady Programowej International Association of Business Communicators Oddział w Polsce i organizatorem spotkań z cyklu Law & Business Meeting, w tym Konferencji Future of Law.