Perswazja i uwodzenie

"Perswazja to samo życie" – mawia Kevin Hogan, psycholog, uważany za guru technik NLP i oddziaływania na ludzkie zachowania. „Wszystko, co obecnie masz czy kiedykolwiek będziesz mieć, wszystko, czym się staniesz, co zrobisz i czego doświadczysz, uzyskasz wraz z innymi ludźmi i dzięki nim".

Kevin Hogan,
Siła ukrytej perswazji,
Dom Wydawniczy
Rebis,
2014

W swojej najnowszej książce „Siła ukrytej perswazji" Hogan wyjaśnia, jak można, wpływając na podświadomość, przekonać innych do swoich racji. I przedstawia 52 techniki perswazji, dzięki którym będziemy mogli „posiąść umiejętność zdobywania, utrzymywania i skupiania uwagi słuchaczy tak długo, aż wejdą do naszego świata". W każdym miejscu i w każdej sytuacji. Opisywane przez niego techniki oparte są nie tylko na badaniach, ale też na przykładach wziętych prosto z życia. Dotyczą zarówno sfery biznesowej, jak i prywatnej. Dzięki tej książce możemy się m.in. dowiedzieć, na czym polegają „grawitacja i integracja behawioralna, analiza kontrastowa czy piękno subtelnych i ukrytych komunikatów". Albo jak odczytywać skróty myślowe, które składają się na proces decyzyjny. Z perswazją, jak podkreśla autor, musi się wiązać empatia i dlatego w większości przypadków ludzie, na których wywiera wpływ, zostają jego przyjaciółmi. Inna sprawa: czy to ich świadomy wybór czy efekt manipulacji? Lektura w sam raz dla marketingowców, negocjatorów, menedżerów i... wszystkich zwolenników zasady „cel uświęca środki".

Peter Coughter,
Sztuka perswazji
i skuteczne techniki
prezentacji.
Jak wygrać przetarg,
Studio EMKA,
2014

Z kolei „Sztuka perswazji i skuteczne techniki prezentacji" Petera Coughtera to książka o tym, jak przekonać innych do tego, że nasz pomysł jest rzeczywiście świetny. Bo choć zdarza się, że pomysł sprzedaje się sam, to aż w 99 proc. przypadków należy go wypromować. Autor, doświadczony uczestnik przetargów reklamowych i uznany szkoleniowiec, skupia się na uczeniu czytelników sztuki uwodzenia, jaką jest według niego prezentacja. Zauważa, iż wszelkie wystąpienia publiczne budzą większy lęk niż śmierć. Paraliżujący strach sprawia, że stają się one nudne, sztampowe i nienaturalne. Jak można to zmienić? Wbrew pozorom nie jest to takie trudne. Zamiast uznawać prezentację za jednostronne przemówienie, wystarczy ją potraktować jak rozmowę z publicznością. A w rozmowie nie trzeba bać się naturalności czy niedoskonałości. Bo nawet wpadki pomagają uwieść słuchaczy. Co więcej, niektórzy prezenterzy czy mówcy nieraz popełniają je w sposób zamierzony. Warto dodać, że książkę wzbogacają studia przypadków znanych przedstawicieli branży reklamowej, którzy ze swadą opowiadają o swoich najlepszych i najgorszych prezentacjach. Bez wątpienia „Sztuka perswazji..." to pozycja obowiązkowa dla pracowników agencji reklamowych i pokrewnych branż.

Brian Tracy
i Ron Arden,
Potęga osobistego
uroku. Jak zjednywać
sobie ludzi,
MT Biznes,
2013

A skoro już wspomnieliśmy o sztuce uwodzenia, zajrzyjmy jeszcze do „Potęgi osobistego uroku". Jej autorami są Brian Tracy, znany specjalista w dziedzinie rozwoju osobistego i psychologii sukcesu, oraz Ron Arden, były aktor, a obecnie wzięty trener mówców. Obaj uważają, co nie jest bynajmniej jakąś odkrywczą myślą, że urok osobisty daje aż 85 proc. szans na odniesienie sukcesu. Z „Potęgi..." dowiemy się, jak zdobyć czyjeś zaufanie, udoskonalić mowę ciała, uzyskać poparcie innych ludzi, a także stać się lepszym mówcą. Nie brakuje tu też porad odnoszących się do życia osobistego, np. jak oczarować kobietę czy mężczyznę. Zdaniem autorów ta sztuka lepiej wychodzi kobietom, gdyż: „Mężczyznami łatwo sterować – dzięki wykorzystaniu uroku osobistego można z nimi w zasadzie zrobić wszystko". Tym samym potwierdzają oni starą prawdę, że światem rządzą mężczyźni,a mężczyznami kobiety. Książka nie jest z pewnością jakimś wykwitem intelektu, ale zawarte w niej wskazówki mogą się przydać tym, którzy chcieliby poprawić swoją pozycję zawodową lub towarzyską.