Kubeł zimnej wody

Działo się! pies–pająk zdeklasował spidermana, zafundowaliśmy sobie zbiorowy zimny prysznic. I tylko pani w czerwonej sukience po staremu wypina się na cały świat. Oto piątka Natalii Hatalskiej.

Kampania

Oczywiście Ice Bucket Challenge, które z USA dotarło do Polski. I choć zaangażowanie gwiazd w naszym kraju było mniejsze niż na Zachodzie, a akcji towarzyszyła krytyka, to polewanie się lodowatą wodą (co miało znaczenie symboliczne – osoba polewająca się miała zrozumieć, jak czuje się chory na stwardnienie zanikowe boczne) przyniosło efekty. Dignitas Dolentium, fundacja wspierająca chorych na SLA, w ciągu miesiąca odnotowała wpływy w wysokości blisko 1 mln zł. Trzy razy tyle, ile dotychczas zbierała w rok.

Człowiek

Po raz kolejny w mojej piątce miesiąca Sylwester Wardęga – jeden z najbardziej znanych polskich youtuberów i z pewnością najbardziej znany polski prankster. Jego najnowszy film z psem Chiką przebranym za zmutowanego pająka w ciągu 48 godz. od publikacji miał ponad 22 mln wyświetleń, a w ciągu kolejnych czterech dni było ich już 56 mln. W tym czasie znalazł się na pierwszej stronie YouTube'a we wszystkich krajach świata, a Ellen DeGeneres wspomniała o nim na swoim profilu na Twitterze. Jakie będą kolejne filmy Wardęgi? Podczas tegorocznego Forum Ekonomicznego w Krynicy, gdzie wspólnie zasiadaliśmy w panelu dotyczącym liderów opinii w cyfrowym świecie, zapowiedział, że zamierza iść w kierunku filmów poważniejszych i z misją.

Produkt

Portale Wirtualna Polska i Interia, które właściwie w tym samym czasie zmieniły swoje logotypy. Oba nie tylko pozbyły się końcówek „.pl" ze znaków graficznych, ale także tego, co przez tyle lat było dla nich charakterystyczne. Z logo WP zniknęło słoneczko, z Interii – żółta apla. Nie żebym była szczególnie sentymentalna, ale tym samym pewien rozdział polskiego internetu został ostatecznie zamknięty. Idzie nowe.

Wtopa

Mieliśmy ich w tym miesiącu co najmniej kilka, ale niekwestionowane, niechlubne pierwsze miejsce należy do spotu reklamowego pod hasłem „Zabezpiecz się" zrealizowanego przez firmę LOB – producenta znanych zamków do drzwi Yeti. Dawno nie widziałam reklamy tak ordynarnie wpisującej się w żenujący trend „szczucia cycem". Wszystkie najtańsze seksistowskie chwyty zostały w tym spocie wykorzystane. Występuje w nim kobieta z wydętymi ustami, wyeksponowanym biustem, w kusej (czerwonej oczywiście) sukience. Kobieta ta schyla się po torebkę, stojąc tyłem, na szeroko rozstawionych nogach i z wypiętą pupą. W tej pozycji spotyka ją osiedlowy dżolero, który otwiera drzwi do mieszkania obok. Sposób, w jaki wkłada klucz do zamka, jest jednoznaczny na tyle, że jeden z internautów umieścił pod filmem komentarz o treści: „A przed włożeniem klucza mógł jeszcze polizać wkładkę". W komunikacie prasowym firma się chwali, że spot odnosi w sieci wielki sukces – w ciągu miesiąca został wyświetlony prawie 300 tys. razy. Przypominam – zasięg nie zawsze jest najważniejszy, zdecydowanie bardziej istotny jest przekaz i budowane skojarzenia z marką.

Wydarzenie

Wyciek prywatnych, nagich zdjęć znanych aktorek, modelek i piosenkarek, w tym takich gwiazd jak Jennifer Lawrence, Kirsten Dunst czy Avril Lavigne. Oczywiście nie chodzi o same zdjęcia ani o to, co na nich było – raczej o dyskusję, jaką wywołały. Nie chcę jednak wchodzić w kwestie seksualizacji i uprzedmiotowienia kobiet, bo tak rozumiem obarczanie gwiazd winą za to, że zrobiły sobie nagie zdjęcia. Każdy ma prawo do tego, by robić sobie prywatne zdjęcia, jakiekolwiek chce. Każdy ma także prawo zamieszczać je tam, gdzie chce: w telefonie, w chmurze czy na dysku komputera. W tej sytuacji problem jest tylko jeden – poziom bezpieczeństwa naszych prywatnych danych w sieci. A właściwie brak tego bezpieczeństwa. Najwyższy więc czas, żebyśmy zaczęli traktować internet tak samo, jak traktujemy nasz dom, samochód czy mieszkanie. Instalujemy podwójne drzwi, alarmy i blokady po to, by wartościowe rzeczy nie dostały się w niepowołane ręce. Dlaczego podobnych zabezpieczeń nie stosujemy w sieci? Wciąż trudno mi to zrozumieć.

NATALIA HATALSKA

Pomysłodawczyni kampanii opartych na niestandardowych działaniach reklamowych. Jurorka w konkursach, m.in. Media Trendy i Plus Camerimage. Prowadzi blog o reklamie Hatalska.com, uznawany za jeden z dziesięciu najbardziej wpływowych w Polsce.