Kosmiczne inspiracje

Można je czerpać z życia i z kosmosu. Czasem warto podpatrywać, jak robią to inni. Choć ostatnio... nie warto. Politycy po raz kolejny udowodnili, że nie są dobrą inspiracją. Oto piątka Natalii Hatalskiej.

1. Kampania

No Make Up Selfie for Cancer Awareness – zainicjowana przez samych użytkowników kampania na rzecz świadomości chorób nowotworowych. W jej ramach kobiety z całego świata wrzucały (i wciąż wrzucają) do serwisów społecznościowych (Twitter, Instagram, Facebook) swoje zdjęcia (tzw. selfie) bez makijażu. W akcję zaangażowały się także gwiazdy, w tym m.in. Lady Gaga. Organizacje społeczne działające w tym obszarze przyznają, że akcja – choć nie była zorganizowana przez nie bezpośrednio – przełożyła się na wzrost przekazywanych dotacji. Irish Cancer Society podało np., że w ciągu niespełna 48 godzin na ich konto wpłynęły datki o łącznej wartości blisko 500 tys. euro.

2. Człowiek

A w zasadzie ludzie. Drużyna Space is More, czyli grupa ośmiu studentów z Wrocławia, która wzięła udział w konkursie NASA Inspiration Mars. Zadanie konkursowe polegało na zaprojektowaniu, wyłącznie przy wykorzystaniu istniejących technologii, załogowej misji przelatującej dookoła Marsa i z powrotem na Ziemię. W konkursie brało udział 38 zespołów z całego świata – Space is More dostało się do finału jako jedyny przedstawiciel naszego kraju. Mimo tego znaczącego sukcesu ich ostateczne szanse na zwycięstwo stanęły pod znakiem zapytania – nie mieli bowiem funduszy na podróż do USA, gdzie odbędą się finały. Na szczęście na wysokości zadania stanęli internauci – w serwisie crowdfundingowym PolakPotrafi.pl Space is More zebrało ponad 90 tys. zł. Teraz nie pozostaje więc nic innego, jak trzymać kciuki za wygraną.

3. Produkt

Uber – usługa transportowa, coś na kształt miejskich taksówek. Tyle że tak naprawdę każdy może zostać „taksówkarzem" (po uprzedniej weryfikacji oczywiście), a pasażer zamawia samochód wyłącznie przez internet. W wielu miastach Stanów Zjednoczonych, zwłaszcza w San Francisco, Uber staje się coraz częściej wybieranym środkiem komunikacji miejskiej i realną alternatywą dla korporacji taksówkowych. W Europie głośno było o nim w połowie kwietnia, gdy sąd w Brukseli uznał, że oferowane przez Uber usługi są nielegalne. Oburzenie tą decyzją wyraziła sama Neelie Kroes, komisarz UE ds. cyfryzacji. Tak silna reakcja nie dziwi, rozwiązania z kategorii car sharing (w tym także takie jak Zipcar czy Car2Go) będą coraz popularniejsze, zwłaszcza w metropoliach. Tradycyjne korporacje taksówkowe muszą się z tym problemem zmierzyć. A protesty z pewnością nie wystarczą.

4. Wtopa

Właściwie wystarczyłoby, gdyby znalazły się tu tylko spoty polityków wyemitowane w ramach kampanii wyborczej do europarlamentu. Mam na myśli „film drogi" Janusza Palikota i Ryszarda Kalisza, „strzykawkę" Doroty Gardias, „Nie mów »nie« Boniemu, bo nie" Michała Boniego, „Zrobiłam to z Migalskim" Marka Migalskiego, „Mniej klęczenia i mniej Watykanu" Armanda Ryfińskiego. Tu lista wcale się nie kończy... Do tego zestawienia dorzucę jeszcze kampanię zup instant Profi – realizowaną pod hasłem „Jeszcze nie miałam tego w ustach" i wymownym zdjęciem rozchylonych, pomalowanych na czerwono kobiecych warg. Wszystkie bowiem trzymają podobny poziom. Albo inaczej – wszystkie są poniżej poziomu. Dobrego smaku.

5. Wydarzenie

Co prawda chodzi o kampanię, ale wrzucam w kategorii „wydarzenie", bo tego ruchu ani branża, ani społeczeństwo raczej się nie spodziewało. Linie lotnicze LOT uruchomiły akcję Friendly Travel, w ramach której pod hasłem „odwiedź miejsca, w których możesz być sobą" zwróciły się bezpośrednio do społeczności gejowskiej. Tym samym LOT, jako jedna z pierwszych dużych marek w Polsce, docenił wartość komercyjną i siłę nabywczą środowiska LGBT.

 

 

Więcej felietonów na sukcesmagazyn.pl/hatalska

NATALIA HATALSKA

Pomysłodawczyni kampanii opartych na niestandardowych działaniach reklamowych. Jurorka w konkursach, m.in. Media Trendy i Plus Camerimage. Prowadzi blog o reklamie Hatalska.com uznawany za jeden z dziesięciu najbardziej wpływowych w Polsce. Współpracuje z domem mediowym Universal McCann.