Hybrydowa zazdrość

Potężny silnik pracuje ciszej niż klimatyzacja, a komputer pokładowy myśli szybciej niż kierowca. Oto hybryda Lexus GS 450h. Cena wywoławcza 250 tys. zł.

GS 450h jest połączeniem luksusu i elegancji. To samochód dla kierowców kochających szybką jazdę i komfort. A ten odczuwalny jest już od momentu zamknięcia drzwi. Po uruchomieniu silnika i zapięciu pasów podjeżdża do nas kierownica, a fotel płynnie przesuwa się do optymalnej dla kierowcy pozycji.

Analogowy zegar i wykończenie z elementami drewna wprowadzają do wnętrza oldschoolowy klimat. Duży wyświetlacz pozwala dość sprawnie manewrować komputerem pokładowym. Początkowo umieszczony między siedzeniami sterownik wydaje się zbyt czuły, jednak po kilku próbach można już zapanować nad kursorem. A to jest niezbędne, ponieważ korzystamy z niego nie tylko do wpisania trasy w nawigacji, ale także np. do sprawdzenia poziomu ciśnienia w kołach.

GS wyposażony jest w system ochrony przedzderzeniowej z funkcją awaryjnego uruchomienia hamulców i układem monitorowania oczu kierowcy oraz układ monitorujący martwe pole widoczności.Funkcja kontrolowania czujności jest innowacyjnym rozwiązaniem. Mechanizm rozpoznaje, czy kierowca nie patrzy w bok. Jeżeli będzie tak choć przez kilka sekund, system automatycznie uruchomi sygnalizację ostrzegawczą. Jeżeli to nie pomoże – samochód delikatnie przyhamuje. Jeśli i wtedy kierowca nie zareaguje, system błyskawicznie włączy wszystkie funkcje przeciwdziałania kolizji.

Mało tego – nowy model GS jest wyposażony w PCS (Advanced 
Pre-Crash Safety). To system, który sprawdza prędkość pojazdu, kąt skrętu kierownicy oraz obrót nadwozia względem osi pionowej i określa z wyprzedzeniem, czy zbliżającego się zderzenia można uniknąć. Jeżeli jest duże prawdopodobieństwo wypadku, usłyszymy sygnał alarmowy oraz zobaczymy specjalny obraz na ekranie. Zaraz po tym PSC uruchomi funkcję wstępnego napięcia przednich pasów bezpieczeństwa, a kiedy zaczniemy hamować – dla zwiększenia skuteczności tego manewru – uruchomi układ wspomagający hamowanie awaryjne. A co jeśli nie zaczniemy hamować? Funkcja Pre-Crash Brake uruchomi hamulce, aby zmniejszyć prędkość uderzenia. Producenci podają, że w nowym GS układ PCS został zmodernizowany. Zmniejszono prędkość uderzenia o 15 km/h, co znacząco zmniejsza zniszczenia w przypadku zderzenia czołowego.

GS 450h dostępny jest w czterech trybach jazdy: Eco, Normal, Sport S i Sport S+. W trybie Eco ustawienia 
układu napędowego, skrzyni biegów oraz układu klimatyzacji zapewnią niskie zużycie paliwa. Tryb Sport S został stworzony dla kierowców, którzy lubią dynamiczną jazdę. Ustawienia układu napędowego zapewniają bardziej żywiołowy charakter jazdy. W wersji Sport S+ ustawienia zawieszenia i układu napędowego pozwalają na jeszcze bardziej sportową i agresywną jazdę.

GS 450h bezsprzecznie wzbudza zazdrość innych kierowców. Jest zgrabny i niewiele innych samochodów pokazuje mu tylne światła – zarówno w mieście, 
jak i na trasie. Gdyby mógł założyć T-shirt, napis na nim powinien brzmieć: „I'm jealous of me, too".