Styl życia dla dobrej jakości snu

Odpowiednia jakość snu. Dziś coraz trudniej nam o nią zadbać. Niestety, skutki jego niedoboru mogą być groźne dla naszego zdrowia jak i prawidłowego funkcjonowania. Tymczasem nie potrzeba wiele, a wystarczy wprowadzić kilka prostych nawyków, by poczuć się lepiej. 

Odpowiednia dieta

Niestety, dziś odżywiamy się nie tylko niezdrowo, ale i nieregularnie. Często jednak nie zdajemy sobie sprawy, że odpowiednia dieta może mieć wpływ na jakość naszego snu. Warto więc na początek wspomnieć, czego unikać. Tu mowa przede wszystkim o daniach z restauracji typu fast food, których w dzisiejszych czasach w naszym menu raczej nie brakuje. Do tego dochodzą słodycze (ciasteczka, czekolada itp.), i słone przekąski (chipsy, słone paluszki itp.), a także słodkie, gazowane napoje. Do diety warto wprowadzić jak najwięcej produktów wysokobiałkowych: sery, jajka, jogurt naturalny, mleko, czy mięso (najlepiej drobiowe). Dla zdrowego snu bardzo ważna jest też wysoka zawartość błonnika. A skoro o nim mowa, to o ile w samej diecie białko jest niezwykle ważne, o tyle w czasie kolacji lepiej zastąpić go właśnie błonnikiem, który znajdziesz w takich produktach jak: kasza, płatki owsiane, czy ciemne, pełnoziarniste pieczywo.

Kolejna kwestia to spożywanie posiłków o stałych porach. Zasadniczym błędem jest bowiem brak śniadania, lub zjedzenie kanapki rano, a następnie większy posiłek pod wieczór. Mamy tu zbyt długie przerwy w niejedzeniu, które źle wpływają nie tylko na układ trawienny, ale i jakość snu.

Aktywność fizyczna

To obok diety kolejny problem dzisiejszych czasów. Ruszamy się mało, co w wielu przypadkach jest początkiem m.in. bólu kręgosłupa, czy wad postawy. Za jedną z najbezpieczniejszych form aktywności fizycznej uznaje się pływanie, które nie tylko doskonale stymuluje prace naszych mięśni, ale i ma bezpośredni wpływ na pracę układu oddechowego, a także redukuje napięcie mięśni i stres w organizmie, co jest ogromnie ważne jeśli chodzi o problem bezsenności. Oprócz tego, gdy pogoda za oknem dopisuje, warto podjąć się wszelkiego rodzaju aktywności na świeżym powietrzu –  bieganie, jazda na rowerze, czy rolkach. W zimowe wieczory możesz też zdecydować się na zajęcia fitness (pilates, zumba itp.).

Proste triki higieny Twojego snu

Twój komfortowy sen zaczyna się jeszcze przed pójściem spać. Zanim więc położysz się do łóżka, porządnie wywietrz pomieszczenie w którym śpisz. Staraj się też unikać przesiadywania przed komputerem, telewizorem, czy smartfonem. W zamian lepiej puść relaksacyjną muzykę i poczytaj swoją ulubioną książkę, przy delikatnym świetle. W przypadku wyjątkowo stresującego dnia, warto zrobić sobie też jeden ze sprawdzonych treningów relaksacyjnych. Z kolei gorąca kąpiel lub masaż odpręży Twoje ciało i zarazem umysł. Zawsze dobrym pomysłem jest też półgodzinny, wieczorny spacer.

Autor: Anna Dydymska