Pochwała spokoju i codzienności - jak odpoczywać?

Przedwiośnie to jeden z najtrudniejszych momentów w roku. Zbliża się koniec marca, czyli moment, kiedy doświadczamy gwałtownej zmianu aury, nasze otoczenie dostosowuje się do życia po zimie i siłą rzeczy - my również musimy się dostosować. 

Połowa marca, a później przełom marca i kwietnia to czas, w którym odczuwamy wyraźny spadek formy i brak energii - wynikać to może m.in. ze zmiany oświetlenia. Pojawia się słońce, które jest bezpośrednim czynnikiem popychającym ludzi do realizowania decyzji. Myślami jesteśmy w zimie, ale energetycznie nasze ciało zaczyna odczuwać wiosnę. Wzrasta poziom witaminy D, ale nie zawsze jest to idealne panaceum na pozimowe smutki. Jak radzić sobie z okresem przejściowym albo mówiąc inaczej - jak przeżyć przedwiośnie? Paradoksalnie, to idealny moment na odpoczynek. Trochę ograniczeni przez własne ciało, trochę skłonieni ku temu przez warunki atmosferyczne, uczymy się odpoczywać. Jesteśmy bardziej skupieni na codzienności, bardziej doceniamy spokój i próbujemy realizować go za pomocą różnych aktywności. Wiosna to czas odrodzenia, także wewnętrznego. 

Przede wszystkim - oczyszczanie. Wiosna to bardzo dobry moment, żeby zacząć detoks. Jeśli myślałaś o wprowadzeniu zmian do sposobu odżywiania - to jest właśnie odpowiedni moment. Zafunduj swojemu organizmowi pozimowy szok. Spróbuj diety surowej. Możesz oczyszczać organizm sokami, korzystając z gotowych produktów albo wyciskając samodzielnie. Do wyboru masz jeden, trzy albo pięć dni. Trzy dni wydają się najbardziej optymalną wersją, zwłaszcza, jeśli zimą dałaś sobie dużo luzu. Jeśli nie dajesz rady z sokami – dołącz do tego surową żywność – możesz chrupać warzywa, owoców raczej unikaj. Jeśli decydujesz się na dłuższy detoks, postaraj się włączyć super foods – na przykład kaszę jaglaną.



Kiedy poczujesz, że twój organizm jest już gotowy na wiosnę, daj coś sobie. Zapisz się na warsztaty – coś, czego się po sobie nie spodziewałaś. Mogą to być wegańskie warsztaty kulinarne, warsztaty z Ikebany, warsztaty stolarskie, fotografia kulinarna, ceramika, język czeski. Moda na rzemieślnictwo i naukę rzeczy z nim związanych opanowała małe i duże miasta. A oferta jest niemała.


Wysypiaj się. Kiedy zwierzęta budzą się z zimowego snu, ludzie dopiero w niego zapadają. Krótkie zimowe dni skłaniały nas do niewychodzenia z pościeli, a to jeszcze nie koniec tego dobrego. Kładź się spać wcześniej, sen przed północą jest dla naszego organizmu dużo zdrowszy.




Jedź na jednodniową wycieczkę. Nie musisz planować go tygodniami, stresować się przygotowaniem. Zjedz dobre śniadanie, wsiądź w pociąg w sobotni poranek, oderwij się myślami od swojego miejsca zamieszkania, zjedz obiad w lokalnej knajpce, odpocznij na rynku, odwiedź muzeum, podziwiaj architekturę. Wiosna to czas na małe podróże, latem przyjdzie ten na większe.


Posprzątaj mieszkanie. Żeby oczyścić swoje życie i umysł, trzeba zrobić porządek w swojej najbliższej przestrzeni. Kilkugodzinny proces porządkowania będzie miał dla ciebie, co gwarantujemy, prawdziwie terapeutyczną formę. A efekt tego wysiłku ucieszy twoje ciało i umysł na kolejne dni.