Olej rzepakowy czy oliwa? Co wybrać?

Aby rozwiać wątpliwości warto dokładnie przyjrzeć się temu, w jaki sposób wpływają na nas oba tłuszcze, odrzucając żywieniowe mity.


Włoski rarytas, czyli oliwa z oliwek

Oliwa z oliwek od dawna święci triumfy na włoskich talerzach. Niemalże uwielbiana tak samo jak pasty, jest nie tylko dodatkiem do potraw, ale czasami sama stanowi główny składnik dania. Z dodatkiem czosnku lub bagietki smakuje wybornie. 

Tłuszcz uzyskuje się podczas tłoczenia oliwek. Narodowy przysmak Włochów ma zielonkawy kolor oraz delikatny, wyczuwalny aromat. Jej smak zależy od metody tłoczenia. Oliwę najwyższej jakości (extra virgin) uzyskuje się z pierwszego tłoczenia dojrzałych oliwek. Jest stosowana wyłącznie do sałatek i potraw na zimno. Bardziej wyrazista w smaku jest oliwa z drugiego tłoczenia, którą można używać do smażenia, jak i gotowania. Jej zwolennicy podkreślają nie tylko niebywały smak, jaki nadaje potrawom, ale również walory zdrowotne. To właśnie w państwach basenu morza śródziemnomorskiego jest najmniejszy wskaźnik zachorowań na choroby układu krążenia i nowotwory.  Zawarte w oliwie – kwasy tłuszczowe jednonienasycone, kwas linolowy i oleinowy są składnikami  grupy Omega  03. Zmniejszają one ryzyko zachorowalności na chorobę wieńcową czy miażdżycę. Korzystny wpływ na pracę naczyń krwionośnych chroni organizm przed chorobą nadciśnieniową. 

„Oliwa północy”, czyli olej rzepakowy 

Jeden z najpopularniejszych tłuszczów roślinnych, który możemy spotkać w Północnej Europie. Nadaje się zarówno do smażenia, jak i gotowania. Niedoceniany olej rzepakowy jako jedyny nie wydziela toksyn podczas smażenia.  Zawiera również zdrowe jednonienasycone kwasy Omega-6 oraz Omega-3, które korzystnie wpływają na organizm. Choć niewiele osób o tym wie, zawartość zdrowych tłuszczów 10-krotnie przekracza dawkę zawartą w oliwie z oliwek. Olej rzepakowy posiada również 2-krotnie niższą zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych, które zwiększają ryzyko zachorowań na choroby układu sercowo-naczyniowego. 

Biorąc pod uwagę właściwości obu produktów olej roślinny wpływa korzystniej na zdrowie człowieka, niż popularna oliwa z oliwek. Nie warto sugerować się niższą ceną, która nie przekłada się na jakość, ani korzyści zdrowotne. Chcąc skutecznie przeciwdziałać chorobom serca warto wybrać olej rzepakowy jako składnik zbilansowanej diety. 


Autor: Milena Zamojska


Więcej informacji o innych rodzajach oliw znajdziesz na stronie www.nokaut.pl/oleje-oliwy-i-octy.