Fazy naszego snu

Sen – wszyscy wiemy jak bardzo jest potrzebny do tego, aby prawidłowo funkcjonować w ciągu dnia. Czy jednak zastanawialiście się kiedyś dlaczego śnicie, a ściślej jak? My postanowiliśmy nieco więcej powiedzieć o poszczególnych fazach Waszego snu. 

Wszystko zaczyna się przed pójściem do łóżka

Aby sen mógł spokojnie przejść przez odpowiednie fazy warto przed pójściem do łóżka odpowiednio się wyciszyć. Przede wszystkim postaraj się zapomnieć o stresach minionego dnia. Gdy położyć się do łóżka zaczyna się czas zasypiania, który zwykle trwa ok. 15 minut.

Faza pierwsza, łączy się bezpośrednio z fazą drugą, gdzie następuje stopniowe wyłączenie świadomości. Mózg zaczyna tworzyć oderwane od rzeczywistości obrazy i dźwięki. Tym samym stopniowo zaczynamy tracić kontakt z rzeczywistością.

Faza trzecia i czwarta to stan, gdzie całe Twoje ciało zaczyna śnić – oddech staje się coraz bardziej głęboki, czynność serca zwalnia, ciśnienie staje się coraz niższe. Obie te fazy inaczej określane są jako sen głęboki i trwa ok. godziny. Co ciekawe nawet jeśli w tym czasie coś nam się przyśni, lub nagle zostaniemy wybudzeni to następnego dnia nie będziemy tego pamiętać.

Od tej pory organizm zaczyna przechodzić w fazy przygotowujące organizm do stopniowego wybudzania się. Pojawia się faza REM. Pod względem fizycznym mózg ponownie znajduje się w płytkim śnie, oddech i czynność serca przyspiesza, ciśnienie staje się wyższe. Faza REM trwa ok. 1,5 godziny. Co ważne, w tym czasie nasz mózg jest bardzo aktywny, to czas, gdzie obrazy i dźwięki naszego snu stają się bardzo realistyczne. Przeżywamy tzw. marzenia senne. Co więcej w tym momencie nasze mięśnie są sparaliżowane, a gdy nagle zostaniemy wybudzeni to doskonale będziemy pamiętać nasz sen.

Kiedy zatem najlepiej się obudzić? Najlepiej jest obudzić się między cyklami podczas fazy REM, wówczas w przypadku spokojnej nocy masz duże prawdopodobieństwo, że obudzisz się wyspany i wypoczęty.

Warto też podkreślić, że poszczególne fazy snu bardzo silnie uzależnione są od jego długości. Inaczej bowiem będziemy je odczuwać śpiąc statystyczne 8 godzin, a inaczej, gdy długość naszego snu wynosi 5-6 godzin.

Jakość snu zależy od Ciebie!

Powyższe fazy to przykładowy model jak powinien wyglądać zdrowy sen. Niestety, w dzisiejszych czasach coraz mniej osób może cieszyć się prawidłową jakością snu. Ma na to wpływ kilka czynników, w tym m.in. stres, zła dieta, brak aktywności fizycznej, czy nienormowany czas pracy. Należy pamiętać, że spokojne przejścia przez poszczególne fazy daje nam gwarancje wypoczęcia i aktywności w ciągu dnia. Po stresującym dniu często zwyczajnie nie możemy zasnąć, warto wtedy sięgnąć po kilka sprawdzonych trików (np. gorącą kąpiel, czy treningi relaksacyjne). Oprócz tego dobrym rozwiązaniem może okazać się półgodzinny spacer, czy wieczór przy ulubionej książce i spokojnej muzyce. Jeżeli masz problem z odpowiednia jakością snu to zadbaj o to, aby Twoja kolacja była lekkostrawna.

Autor: Anna Dydymska