7 najczęstszych pytań w temacie kawy

Kawa ma swoich zwolenników na całym świecie. Jedni cenią ją za walory smakowe, inni za właściwości pobudzające. Jednak wiele osób zastanawia się, czy picie kawy jest zdrowe. Niektórzy nie wiedzą, którą kawę wybrać. Jeszcze inni zastanawiają się, czy kawa utrudnia zasypianie. Wszelkie wątpliwości dotyczące tego napoju spróbujemy rozwiać odpowiadając na 7 najczęściej zadawanych pytań na temat kawy.

Czy kawa jest zdrowa?

Picie kawy w odpowiednich ilościach (do ok. 3 kubków dziennie) może mieć pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Kofeina redukuje uczucie zmęczenia oraz poprawia koncentrację, ponieważ pobudza korę mózgową, ośrodki podkorowe oraz ośrodek oddechowy. Kawa poprawia humor, a wypicie już dwóch szklanek dziennie może zapobiegać depresji. Co więcej badania wykazały, że osoby pijące kawę rzadziej zapadają na chorobę Alzheimera, Parkinsona oraz nie mają problemów związanych z cukrzycą typu II. Kawa to również źródło antyoksydantów, które chronią przed nowotworami. Dodatkowo dostarcza też witaminy: P, C oraz B.

Która kawa jest najzdrowsza?

Świeżo mielona, czarna, z ekspresu ciśnieniowego, bez dodatków. Taka kawa ma najmniej szkodliwych substancji przedostających się do filiżanki z aromatycznym napojem, gdyż świeżo mielone ziarna kawy najkrócej pozostają w gorącej wodzie. Warto zaznaczyć, że im dłuższy kontakt ziaren kawy z wrzątkiem, tym więcej szkodliwych substancji np. związków eterycznych, przechodzi do naparu.

Której kawy unikać?

Najgorszym wyborem jest kawa rozpuszczalna. Zazwyczaj wzbogacana jest szkodliwymi substancjami chemicznymi oraz zawiera mnóstwo konserwantów, emulgatorów i słodzików. Co więcej najczęściej ma mniejsze ilości kofeiny, przez co sięgamy po jej większą ilość. Często zawiera też ochratoksynę A, czyli produkowaną przez pleśń rakotwórczą substancję, która uszkadza nerki i układ odpornościowy organizmu.

Natomiast kawa parzona, której przygotowanie polega na zalaniu fusów wodą, również nie jest najzdrowsza. Fusy swobodnie pływające w filiżance tworzą zawiesinę, która podrażnia żołądek i wątrobę. Szczególnie nie powinna być pita na czczo, gdyż może powodować wrzody żołądka.

Czy po kawę mogą sięgać osoby dbające o linię?

Kofeina pomaga w redukcji nadmiernej ilości tłuszczu. W ok. 10 minut po jej wypiciu można spalić około 13 proc. kalorii więcej, ale tylko gdy jesteśmy w ruchu. Osiadły tryb życia nie pomoże w osiągnięciu zamierzonych rezultatów. Warto dodać, że kawa pita podczas posiłków nie przyspieszy spalania tkanki tłuszczowej.

Jakie są negatywne skutki picia kawy?

Zmniejsza wchłanianie żelaza i wapnia. Działa moczopędnie. Wypłukuje z organizmu magnez oraz wapń. Kofeina dostarczana w nadmiernych ilościach zwiększa ryzyko obumarcia płodu i poronienia, dlatego kobiety w ciąży nie powinny sięgać po kawę. Co więcej ciemny kolor kawy przebarwia szkliwo zębów.

Czy kawa utrudnia zasypianie?

Zawarta w kawie kofeina osłabia proces zasypiania. Działa wzmacniająco i pobudzająco. Osoby cierpiące na bezsenność powinny powstrzymywać się od picia napoi zawierających kofeinę na sześć godzin przed snem.

Jak możemy rozpoznać, że nasz organizm nie toleruje kawy?

Początkowe objawy to bóle brzucha i biegunka. Symptomami nietolerancji kawy mogą być również bóle głowy, problemy z koncentracją, zmęczenie, wzdęcia, wymioty, ale również stany lękowe, urojenia, a nawet ataki paniki. Nie zawsze objawy są u wszystkich takie same, u jednych mogą się pojawić zaraz po wypiciu kawy, u innych na kilka godzin po jej spożyciu.