Pokoleniowa zmiana w modzie? Projektanci stawiają na nową estetykę

Współczesna kultura – a co za tym idzie moda – obalają kult młodości. Marki i producenci coraz częściej stawiają na wielopokoleniowość.

Być może odkryły, że im dłużej funkcjonują na rynku, tym bardziej dojrzewają ich odbiorcy, a produkty dedykowane im w kampaniach przez młode modelki i modeli, przestają ich dotyczyć.

W internecie

A być może – po prostu – dojrzałość jest piękna! W polskiej sieci furorę robi Jan Adamski – 63-letni bloger modowy. Jeździ na włoskie targi, zakłada kolorowe marynarki, kupuje w second handach. Zawsze interesował się modą, ale internetowe narzędzia pozwoliły mu pokazać swoją pasję większej grupie odbiorców. Co potwierdza, że to od starszych pokoleń powinniśmy uczyć się modowej kreatywności. Przeżywszy lata PRL-u, mając do dyspozycji materiały z drugiej ręki, igłę i masę kreatywności, przenieśli kolory na ówczesną szarą ulicę.

Lyn Slater, równolatka Jana Adamskiego, stała się ikoną mody z przypadku. Umówione spotkanie z przyjaciółmi, nieopodal miejsca, w którym odbywały się fashion weekowe pokazy, skonfrontowało ją z tłumem fotografów mody ulicznej. Nazwa jej bloga „Accidental Icon” pochodzi właśnie od tego wydarzenia.

Serca fotografów ulicznych skradł również Nickelson Wooster – nieodłącznie z papierosem, na wszystkich wydarzeniach modowych. Dobrze skrojone garnitury, nowoczesne przełamania – odkryte kostki nie wypadają starszemu panu? Wooster pokazuje jak bardzo młodzi ludzie mylą się w ocenie obecności starszych pokoleń w internetowym świecie mody.

W kampaniach

Angielski dom modu Burberry jako ambsadorkę kampanii kultowego płaszcza, ikonicznego produktu marki, zaprosił Glendę Jackson – 81-letnią aktorkę, aktywistkę, polityczkę, zdobywczynię Oscara. W kampanii Ermenegildo Zegna wystąpił Robert de Niro, dzisiaj już 74-letni aktor. W kampanii legendarnego, założonego w 1945 roku Brioni - Anthony Hopkins.

Joan Didion – pisarka i eseistka, została zaproszona przez francuską Celine. Joni Mitchell kilka dni później stała się twarzą Yves Saint Laurent. Polski rynek nie odstaje od tej estetyki. W kampanii Bohoboco wystąpiła 80-letnia Helena Norowicz. Docenienie dojrzałego piękna nagle stało się trendem i konkurencja rynkowa wymusiła na wielu domach mody zmianę kampanijnych planów, a największy boom pokoleniowej rewolucji datuje się na 2015 rok.

Co dalej?

Domy mody muszą spełniać wymagania konsumentów. Rynek nie tylko stał się o wiele bardziej konkurencyjny – kiedy całą pulę uwagi zagarnęły sieciówki – ale został zmuszony do tego, żeby zwrócić się do swoich pierwszych odbiorców, z czasów, kiedy moda wysoka, jaką znamy dzisiaj, dopiero rozwijała skrzydła i przechodziła dynamiczne zmiany. Należy mieć nadzieję, że ten trend nie będzie jedynie konsumenckim wymogiem, ale przyniesie realną zmianę w młodej i uparcie młodzieńczej estetyce mody. Niech będzie to pole, w którym jest miejsce dla każdego.