Witamina C - co warto o niej wiedzieć?

Choć głównie kojarzy się z profilaktyką infekcji wirusowych, ma również szereg innych zastosowań. Co więcej – najprawdopodobniej jest jedną z najpopularniejszych witamin. Witamina C, bo o niej mowa pomaga nie tylko zdrowiu, ale i urodzie, a także wzbogaca naszą dietę. 


Na co pomaga witamina C?

Jak już zostało wspomniane, witamina C wydaje się być nieoceniona w kwestii przeziębienia i grypy. Dlatego zaleca się jej spożywanie, nie tylko w przypadku samych infekcji, ale również w celach profilaktycznych. Witamina C przez specjalistów określana jest jako probiotyk w uzupełnieniu antybiotykoterapii.

Silnie wspiera układ krwionośny. Zapobiega łatwemu tworzeniu się sińców, krwotoków, a także krwawień z dziąseł.

Zmniejsza ryzyko chorób serca. W jaki sposób? Reguluje i zmniejsza ciśnienie tętnicze, redukuje także patologiczne zmiany miażdżycowe.

Dzięki łatwej przyswajalności żelaza, zmniejsza ryzyko wystąpienia m.in. anemii.

Witaminy C nie powinno zabraknąć także w suplementacji osób starszych. Chociażby dlatego, że zmniejsza ryzyko wystąpienia udaru mózgu.

Sporo kontrowersji toczy się wokół udziału witaminy C w walce z nowotworem. Jedni twierdzą, że regularne jej spożywanie znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia raka. Inni - że witamina C nie ma na to żadnego wpływu. Trzecia grupa specjalistów uważa natomiast, że witamina C doskonale sprawdza się jako suplement uzupełniający farmakologiczną terapie nowotworów.

Okazuje się, że witamina C wzmacnia także stawy i kości, tym samym zapobiegając ich starzeniu się. Jest także przydatna w leczeniu m.in. osteoporozy.

Witamina C stosowana jest dla urody. Ujędrnia skórę, zwalcza różnego rodzaju przebarwienia, likwiduje zmarszczki i rozstępy, jest lekiem dla skóry zwiotczałej. Krótko mówiąc – dzięki niej zachowujesz młodość skóry. W związku z tym witamina C zalecana jest w przypadku palaczy, których skóra narażona jest np. na sińce pod oczami, czy przebarwienia na zębach.

W jakiej formie?

W aptece najpopularniejszą formą jest witamina C w pastylkach, którą podajemy doustnie. Dzieciom można podać ją również w formie sproszkowanej. Najlepiej jednak sięgać po naturalne produkty, takie jak warzywa i owoce. Naturalne źródło witaminy C znajdziesz m.in. w kapuście włoskiej, kalafiorze, brokułach, brukselce, cebuli, rzepie, szpinaku, fasolce szparagowej, owocach dzikiej róży, czarnej porzeczce, truskawkach, owocach cytrusowych, natce pietruszki, czy w papryce czerwonej.

Czy można przedawkować?

Witaminę C, choć jest suplementem niezwykle bezpiecznym, należy spożywać wyłącznie w zalecanych dawkach. W przeciwnym razie można mieć do czynienia z takimi objawami jak: nudności, biegunka, wymioty, czy wysypka skórna. Nie zaleca się też zbyt częstego jej przyjmowania w przypadku kamieni nerkowych.

Autor: Anna Dydymska