Warzywa i owoce – które jeść przy cukrzycy?

Cukrzyca – aktualnie prawdopodobnie jedna z najbardziej znanych, cywilizacyjnych chorób. Z systematycznie leczoną cukrzycą można żyć całkowicie normalnie. Nieleczona z kolei może być źródłem wielu, poważnych powikłań zagrażającym bezpośrednio nie tylko zdrowiu, ale i życiu. W przypadku cukrzycy bardzo ważna jest dokładna diagnostyka, oraz co za tym idzie – skuteczne leczenie, zwłaszcza, że jest to choroba, która może spotkać ludzi w każdym

Warzywa i owoce – samo zdrowie?

Warzywa i owoce generalnie uważane są za najbezpieczniejsze produkty. W związku z tym są zazwyczaj podstawowym punktem każdej diety. W przypadku warzyw i owoców odpowiednich dla cukrzyków, bardzo ważny jest poziom węglowodanów w nich zawarty. Ogólnie odpowiedni poziom węglowodanów w organizmie jest bardzo ważny, jednak w przypadku cukrzycy, musi on być kontrolowany. Zaczynając więc od owoców, mamy podział na kilka grup względem zawartości węglowodanów w poszczególnych owocach.

Tabela owoców

Grupa I (od 2 do 5 procent węglowodanów) to: arbuzy, cytryny, grejpfruty, melony, poziomki, truskawki, żurawina.

Grupa II (od 5 do 10 procent węglowodanów) to: agrest, ananas, borówki, brzoskwinie, czarne jagody, czereśnie, gruszki, jabłka, jeżyny, mandarynki, morele, maliny, pomarańcze, białe i czerwone porzeczki, wiśnie.

Grupa III (od 10 do 25 procent węglowodanów) to: banany, czarne porzeczki, śliwki, renklody, winogrona, owoce suszone.

Owoce najlepsze dla cukrzycy to?

Wyżej podaliśmy tabele, która rozróżnia owoce pod względem węglowodanów. Jeśli chodzi o owoce to mamy jednak takie gatunki, które w szczególności zalecane są przy cukrzycy. Wśród nich jest m.in.:

Arbuz – sam owoc w ogóle nie podnosi stężenia cukru we krwi. Zupełnie inaczej jest w przypadku soku z arbuza, który poprzez duże źródło węglowodanów podnosi poziom glikemii, należy więc z nim uważać.

Truskawki – dla zdrowia najlepsze same, jednak ten owoc kochamy jeść z bitą śmietaną, z nią niestety jest nieco gorzej, dlatego postaraj się zastąpić ją np. naturalnym jogurtem.

Kolejne owoce nie tylko dobre dla cukru - ale i diety - to np. awokado, melon, brzoskwinia, pomarańcza czy papaja.

A co z warzywami? 

Warzywa z najniższą zawartością węglowodanów (3%) to: cykoria, świeże grzyby, endywia, ogórki, rabarbar, rzodkiewka, szpinak, sałata, szparagi, czy szczypiorek. Można zatem wywnioskować, że to właśnie te warzywa są najlepsze dla cukrzyków. Wśród warzyw, które charakteryzują się największą zawartością węglowodanów (13%) są: bób, zielony groszek, groszek konserwowy (bez zalewy), pietruszka (korzeń), seler, marchew, ziemniaki. Jak łatwo się domyślić, te warzywa należy jak najbardziej ograniczać.

Dieta przy cukrzycy

Powinna być przede wszystkim odpowiednio zbilansowana. To znaczy – po pierwsze posiłki o stałej porze, po drugie, posiłki (produkty) urozmaicone. Warto dodać, że sama choroba, jak i nieodpowiednia dieta często przyczyniają się do otyłości.

Autor: Anna Dydydmska