Przybliżamy diety cz. 3

W ostatnim czasie zapanowała pewnego rodzaju moda na dietę wegańską. Pytanie, czy każdy powinien ją stosować? Ci, którzy ją praktykują mówią, że czują się lepiej, zyskuje nie tylko ich figura, ale i ogólne samopoczucie. Wzrasta również wydajność całego organizmu. Należy pamiętać jednak, że w praktyce sama dieta wiąże się z niedoborem różnego rodzaju składników odżywczych. Co zatem jeść, by zyskać, a nie stracić? Postanowiliśmy przyjrzeć się te


Niedobór białka 

Jak doskonale wiemy, białko to podstawowy budulec naszych mięśni i kości. Wiadomo również, że jego naturalne źródło znajduje się przede wszystkim w mięsie (zwłaszcza gotowanym), serach, mleku, czy jajkach, a zatem produktach pochodzenia zwierzęcego. Możesz je zastąpić jedząc np. rośliny strączkowe, zboża, czy orzechy. Co ciekawe udowodniono również, że nie trzeba codziennie dostarczać organizmowi produktów wysokobiałkowych.


Wapń

Prawdopodobnie, obok białka, druga najważniejsza wartość, która zapewnia nam prawidłowe funkcjonowanie w ciągu dnia. Tu należy postawić przede wszystkim na warzywa zielonolistne (np. kapusta pekińska, brokuły, czy szpinak). Oprócz tego naturalną, a zarazem dozwoloną w diecie wegańskiej ilość białka znajdziesz m.in. w migdałach, białej fasoli, soi, czy sezamie.


Kwasy omega-3

Tu kolejna rezygnacja z produktów pochodzenia zwierzęcego – mianowicie ryb, które są największym źródłem kwasów omega-3. Jako zamiennik spożywaj w jak największej ilości orzechy włoskie, czy siemię lniane. Jeśli chodzi o drugi produkt to możesz go przyswajać w formie ziaren, jak i pić w postaci naparu – zarówno na słodko, jak i na słono.


Witamina B12

Niestety niewiele produktów, w tym także produkty roślinne zawierają tę witaminę. W związku z tym pozostaje suplementacja farmakologiczna. Na szczęście witaminę B12 dostaniesz w każdej aptece.

Pamiętaj, że każda dieta, w tym dieta wegańska, powinna być urozmaicona. I to nie tylko chodzi o same kubki smakowe, ale i zachowanie odpowiednich proporcji witamin i składników odżywczych w organizmie.