Pilates: sposób na zgrabną sylwetkę

Pilates od lat stanowi obowiązkową pozycję harmonogramu zajęć większości klubów fitness w Polsce. Coraz więcej osób marzy o smukłej sylwetce i wzmocnionych mięśniach. Jeśli należycie do nich lub zastanawiacie się, jakie korzyści płyną z praktykowania pilatesu, ten artykuł jest dla Was!

Pilates to ćwiczenia fizyczne wykonywane w rytm oddechu, których celem jest utrzymanie równowagi w organizmie. Jest połączeniem baletu, jogi i ćwiczeń izometrycznych (siłowych). Dzięki ćwiczeniom możemy wzmocnić ciało od wewnątrz. Początki pilatesu sięgają pierwszej połowy XX wieku. Jego autorem jest niemiecki sportowiec Josef Humbertus Pilates.

Jakie korzyści przynosi PILATES?

Pilates poprawia koordynację i równowagę. Zapewnia elastyczność ciała. Wzmacnia mięśnie podtrzymujące kręgosłup, a także mięśnie brzucha. Regularne ćwiczenia poprawiają też postawę. Co więcej pilates uczy prawidłowego oddechu oraz relaksuje. Dzięki niemu można osiągnąć harmonię ciała i umysłu.

Dla kogo PILATES?

Pilates jest dla osób w każdym wieku. Mogą go trenować osoby starsze, zawodowi sportowcy, osoby z dużą nadwagą, osoby o nie najlepszej kondycji fizycznej, a także kobiety w ciąży, ale tylko po konsultacji z lekarzem.

Kto nie może ćwiczyć PILATESU?

  • osoby z ostrymi stanami zapalnymi
  • osoby cierpiące na silną osteoporozę
  • osoby z zakrzepicą
  • osoby mające problemy z ciśnieniem krwi
  • osoby z przepukliną dyskową
  • osoby, które niedawno miały zabieg operacyjny
  • kobiety w pierwszym trymestrze ciąży
  • kobiety zagrożone przedwczesnym porodem

Pilates a odchudzanie

Wykonywane ruchy są wolne i delikatne, co nie sprzyja spalaniu dużej ilości kalorii.

PODSTAWOWE ZASADY PILATESU:

  • nie powtarzaj ćwiczeń więcej niż 10 razy
  • możesz ćwiczyć tylko 20 minut dziennie, jednak trening nie powinien być dłuższy niż 1,5 godziny
  • najważniejsza jest jakość wykonywanego ćwiczenia, możesz wykonywać mniej ćwiczeń, ważne jest precyzja
  • oddech ma być spokojny i angażować dużą pojemność płuc
  • pamiętaj o prawidłowej pozycji wyjściowej
  • każdy ruch wykonuj z ciągłością i pewnym rytmem
  • kontroluj każdy wykonywany ruch, liczy się koncentracja
  • muzyka nie powinna być głośna
  • płynność, lekkość wykonywanego ruchu

Gdzie ćwiczyć PILATES?

Ćwiczenia można wykonywać w domu, w klubie fitness, a nawet w plenerze.

Jak wykonywać ćwiczenia?

Rozgrzewka jest obowiązkowa: marsz w miejscu, krążenia ramion, skręty tułowia. Wykonując ćwiczenia należy zwracać uwagę na mięśnie brzucha i dno miednicy. Brzuch powinien być lekko wciągnięty. Powietrze należy wciągać nosem, a wydychać ustami. Podczas wdechu klatka piersiowa ma rozszerzać się na boki, tak zwany tor żebrowy. Oddech ma być lekko wydłużony. Pozycja wyjściowa jest bardzo prosta. Należy usiąść na macie, zgiąć nogi w kolanach, plecy muszą być proste, a ręce ułożone wzdłuż ciała. Aby rozgrzać górne partie ciała, trzeba stanąć w dużym rozkroku, rozłożyć ręce na boki i przejść do wykonywania skrętów tułowia.