Owoc kaki na poprawę wzroku i nie tylko

Kaki występuje pod kilkoma nazwami. Znane jest jako persymona, hurma, a także owoc szarona. Sezon na kaki rozpoczyna się w październiku i trwa do grudnia. Owoc ten nie tylko ma piękny kolor i świetnie smakuje, ale także pozytywnie wpływa na nasze zdrowie, dlatego też powinien częściej gościć na naszych stołach.

Wygląd i smak

Kaki kształtem przypomina pomidora. Skórka owocu jest gładka, zazwyczaj w kolorze pomarańczowo - czerwonym. Co ciekawe, kaki nie ma pestki, a smakiem przypomina śliwkę. Jest całkiem słodkie.

Pochodzenie Kaki

Kaki pochodzi z Chin, z których następnie dotarło do Japonii. W XIX wieku pojawiło się w Stanach Zjednoczonych. Obecnie persymona jest popularna we wszystkich rejonach świata, szczególnie tam gdzie występuje ciepły klimat, który zapewnia odpowiednie warunki dla owocujących drzew, czyli w południowej Europie, Azji Środkowej, USA, a także w Korei Południowej. 

Jak jeść kaki?

Pierwszy sposób: na początku zdejmujemy listki i dokładnie myjemy owoc. Następnie obieramy ze skórki i kroimy w ćwiartki.

Drugi sposób: po umyciu, kroimy owoc na pół, a miąższ wydobywamy za pomocą łyżeczki.

Bogactwo wartości odżywczych

Kaki zawiera witaminy C, K, E, B6, a także beta- karoten, kwas foliowy, ryboflawinę, niacynę i tiaminę. Co więcej, owoc ten bogaty jest również w potas, magnez, żelazo, magnez i fosfor, a nawet luteinę.

Kaki dla zdrowia i urody

- Witamina A działa antybakteryjnie i ujędrniająco, a co więcej odmładza skórę i wpływa dobroczynnie na włosy i paznokcie.

- Sprawdzi się doskonale jako składnik maseczki, która może pomóc w zwalczaniu trądziku oraz oczyszczaniu porów. 

- Jest bogate w błonnik, dzięki czemu pozytywnie działa na układ pokarmowy.

- Obniża cholesterol i zapobiega miażdżycy.

- Kaki jest dosyć kaloryczne (ma około 70 kcal w 100g), ale jego spożywanie przyspiesza metabolizm.

- Witamina C wzmacnia odporność organizmu.

- Wyciąg z owocu kaki hamuje rozwój komórek rakowych, odpowiedzialnych za białaczkę.

Wpływ kaki na poprawę wzroku

Kaki doskonale wpływa na wzrok, wszystko za sprawą beta-karotenu. To właśnie on hamuje negatywny wpływ wolnych rodników na plamkę żółtą. Co ciekawe regularne spożywanie kaki, zmniejsza ryzyko zaćmy.

Zastosowanie w kuchni:

- jako składnik owocowych koktajli 

- może urozmaicić twarożek, naleśniki czy sałatkę owocową

- idealnie sprawdzi się jako składnik dżemów czy konfitur
- kaki lubi towarzystwo przypraw korzennych oraz serów

- suszona persymona to dobry dodatek do ciast czy musli