Kamut – zapomniane zboże o cennych właściwościach

Kamut to specjalna odmiana pszenicy nazywanej khorosan. Pochodzi z czasów antycznych, a obecnie przeżywa swój renesans. Wyróżnia się słodkim, lekko orzechowym smakiem, a jego ziarna są prawie dwukrotnie większe od zwykłej pszenicy. Z wyglądu podobny jest do ryżu basmati. Doceniany przede wszystkim za wspaniałe właściwości zdrowotne. Może być znakomitym zamiennikiem dla innych popularnych odmian pszenicy.

Pochodzenie

Kamut znany był już w starożytnej Mezopotamii i Egipcie. Często nazywany jest także „zbożem faraonów”, ponieważ znajdywany był przez archeologów w starożytnych, egipskich grobowcach. W XX wieku kamut pojawił się w USA, dzięki amerykańskiemu lotnikowi, który przywiózł z Egiptu garść ziaren i rozpoczął uprawę w rodzinnym gospodarstwie. W latach 90-tych XX wieku kamut rozpowszechnił się w Europie. Obecnie przeżywa swój renesans. Jest doceniany za swoje dobroczynne właściwości przez coraz więcej osób.

Jak gotować kamut?

Opłukane ziarna powinny moczyć się przez całą noc. Jedną szklankę kamutu gotujemy w trzech szklankach wody z dodatkiem odrobiny soli przez około czterdzieści minut.

Zastosowanie w kuchni

Świetnie sprawdzi się jako dodatek do zup, sałatek czy kasz, a także do wypieku pieczywa oraz ciast.

Odpowiednio przygotowana mąka z ziaren kamutu zachowuje wszystkie właściwości odżywcze, dlatego też może stanowić zamiennik zwykłej mąki pszennej przy przygotowywaniu ciasta, naleśników czy makaronu. 

Warto zaznaczyć, że kamut zawiera gluten, więc nie powinny po niego sięgać osoby z celiakią.

Słodki sok z kamutu o działaniu odświeżającym i regenerującym

Jako ciekawostka, warto dodać, że słodki sok z młodego kamutu można znaleźć w paryskich barach ekologicznych, gdzie nazywany jest „magicznym eliksirem faraonów”. Ma on korzystny wpływ na organizm i wspomaga jego szybką regenerację.

Kamut to także cenne wartości odżywcze

„Zboże faraonów” bogate jest w witaminę E, magnez, cynk, fosfor, selen, mangan, miedź, tiaminę. Zawiera więcej witamin z grupy B, ale mniej węglowodanów i substancji alergizujących niż zwykła pszenica.

Porcja około 200 g ugotowanego kamutu to aż 10 g białka i ponad 7 g błonnika oraz bogactwo kwasów omega-3 i omega-6.

Porcja zdrowia

Spożywając kamut możemy zapobiegać takim chorobom jak osteoporoza, nadciśnienie czy cukrzyca typu 2. 

Ma on także pozytywny wpływ na wątrobę. Zboże to pobudza pracę wielu enzymów antyoksydacyjnych, co znacznie zmniejsza ryzyko zapalenia wątroby.

Kamut to doskonałe źródło energii. Poprawia koncentrację i dodaje sił, dzięki wysokiej zawartości minerałów, białka oraz kwasów tłuszczowych.

Co więcej, zmniejsza ryzyko chorób nowotworowych, chorób skóry, a także chorób serca. Wszystko za sprawą selenu i manganu, antyoksydantów, które chronią organizm przed wolnymi rodnikami.

Kamut ma niski poziom utleniania, dzięki czemu po ugotowaniu zachowuje najbardziej wartościowe składniki odżywcze.