Dieta śródziemnomorska

W dobie nieregularnego życia i niezdrowego odżywiania się wiele uwagi w mediach poświęca się zasadom zdrowego stylu życia. W ostatnim czasie pojawiło się tyle propozycji innowacyjnych diet, że często trudno nam się zdecydować na te najlepszą – zarówno dla naszej urody, jak i zdrowia. Bo dziś oczekujemy diety, która przede wszystkim przyniesie oczekiwane skutki bez konieczności tzw. „głodówki”. 

Dieta śródziemnomorska – co to jest?

Zanim przejdziemy do szczegółowych danych na temat diety warto dowiedzieć się nieco więcej o tym skąd pochodzi. Dieta śródziemnomorska popularna jest w południowej Francji, a także we Włoszech i Hiszpanii. Dlaczego? Ma to związek przede wszystkim z geograficznym położeniem tych krajów. Ich ciepły, a zarazem wilgotny klimat generuje nawyki żywieniowe mieszkańców.

Dla kogo?

Dieta śródziemnomorska jest jedną z najbezpieczniejszych diet na świecie o czym może świadczyć fakt, że mogą z niej korzystać wszyscy. Ma też swoje właściwości zdrowotne. Szczególnie wskazana jest dla osób z wysokim poziomem cholesterolu, nadciśnieniem tętniczym, problemami z sercem, tarczycą i miażdżycą. Dieta śródziemnomorska jest doskonała także w przypadku osób, które chcą zgubić kilka zbędnych kilogramów.

Produkty wskazane przy diecie

Dieta śródziemnomorska bazuje przede wszystkim na dużej ilości warzyw i owoców. Nie brakuje w niej również pełnoziarnistego pieczywa, kaszy, a także makaronu. Istotne w diecie są także ryby i owoce morza. W przypadku każdej potrawy warto dodawać jak największe ilości czosnku i cebuli, które doskonale obniżają poziom ciśnienia tętniczego. Jako przekąski warto wprowadzić do swojego menu orzechy, oraz suszone warzywa i owoce, które charakteryzują się dużą zawartości witamin i minerałów. W tym wypadku należy jednak uważać, aby nie iść ich za dużo, gdyż z drugiej strony produkty te są dość kaloryczne. W przypadku większości diet niewskazane jest spożywanie alkoholu. Przy diecie śródziemnomorskiej jest podobnie, poza odrobiną czerwonego wina, które reguluje poziom cholesterolu. Oczywiście w tym przypadku należy się ograniczyć do raptem jednej lampki do posiłku. Jeśli chodzi o produkty białkowe taki jak masło, jajka i sery to nie należy z nich rezygnować, należy pamiętać, by je ograniczać.

Czego unikać?

A konkretnie jakich produktów. W diecie śródziemnomorskiej możliwie jak najwięcej należy ograniczyć mięso, w tym zwłaszcza czerwone. Do tego typu mięs zalicza się m.in. wołowinę, czy baraninę. Nie wskazane są także tłuste wędliny. Wyeliminować należy również białe pieczywo i słodycze, a to ze względu na swoją kaloryczność.

O czym jeszcze warto pamiętać?

W diecie śródziemnomorskiej ważne są przyprawy takie jak: kminek, tymianek, szałwia, bazylia, oregano.

Należy pić duże ilości wody.

Ogranicza się spożywanie soli.

Ważna jest regularność i systematyczność posiłków. Dziennie nie powinno przekraczać się 1200 kalorii. W związku z tym menu w ciągu dnia należy podzielić sobie na trzy posiłki i dwie przekąski.

Autor: Anna Dydymska