Dieta dla kobiet w ciąży

Okres ciąży to przełomowy czas w życiu każdej kobiety. Zachodzą zmiany nie tylko w sposobie jej patrzenia na świat, ale i w ciele. W czasie ciąży kobieta powinna przede wszystkim o siebie dbać – dużo wypoczywać i odpowiednio się odżywiać. Staje się bowiem odpowiedzialna nie tylko za siebie, ale i życie swojego dziecka. Wokół diety w czasie ciąży krążą różne zdania. My postanowiliśmy powiedzieć nieco więcej na temat produktów, które przyszła

Witaminy w czasie ciąży

W okresie ciąży ogromną rolę odgrywa kwas foliowy. Jego niedobór może być nawet bezpośrednią przyczyną wad rozwojowych u płodu. Podobnie powinno uzupełniać się także kwas DHA, żelazo, czy jod. Wracając do kwasów, przyszłe mamy powinny pomyśleć także o uzupełnianiu kwasów omega – 3. Wśród różnego rodzaju witamin, szczególnie ważne są witaminy C i E.

Produkty dla przyszłej mamy

Przede wszystkim są to produkty białkowe: sery (z wyjątkiem pleśniowego), jajka, mleko (z wyjątkiem pasteryzowanego), czy jogurt naturalny. W diecie ciążowej bardzo ważne są produkty zbożowe, jednak wyłącznie te z pełnego przemiału, jak np. płatki owsiane, chleb razowy, czy kasza, które zawierają o wiele więcej cennych wartości odżywczych. Wyżej wspomnieliśmy o znaczeniu kwasów omega 3, przyszła mama najlepiej uzupełni ten kwas spożywając duże ilości mięsa (szczególnie drobiowego) i ryb. Jeśli chodzi o witaminy, to te znajdziemy głównie w warzywach i owocach. Co ciekawe – najlepiej spożywanych na surowo. Szczególnie w tym wypadku zaleca się: brokuły, brukselkę, marchew, pomidory, czy natkę pietruszki.

Czego unikać?

Głównie tego, do czego może być dodawana chemia i sztuczne konserwanty. A zatem mamy tu np. dania z restauracji typu fast food oraz słodko – słone przekąski (chipsy, paluszki itp.), a także kolorowe, gazowane napoje. W związku z tym należy maksymalnie ograniczyć ulubione ciasteczka. Niewskazane są również lody. Oczywiście nie trzeba dodawać, że wykluczone jest palenie papierosów i spożywanie alkoholu.

Co z zachciankami?

Ma je większość kobiet w ciąży. Pytanie, czy można pozwolić sobie na nie, nawet jeśli są niezdrowe? Oczywiście, że od kawałka pizzy nic się nie stanie. Grunt, by wspomniane zachcianki nie były głównym punktem odżywiania. Zatem jesteśmy na tak, pod warunkiem, że przyszła mama podchodzi do tego z głową.

Woda – kolejna podstawa  

Nawet nie będąc w ciąży, powinno się pić ok. 2 litrów wody dziennie. W czasie przełomowych 9 miesięcy woda ma szczególne znaczenie, gdyż uzupełnia brakujące elektrolity, potrzebne nie tylko przyszłej mamie, ale i ogólnemu rozwojowi dziecka.

Odpowiednie odżywianie

Dziś, to trzeba przyznać, jemy nie tylko niezdrowo, ale i nieregularnie. Towarzyszą nam długie przerwy w niejedzeniu, co jest niedopuszczalne w czasie ciąży. Dlatego należy warto w tym okresie jeść mniej, a częściej. Tym samym stale będziesz uzupełniać niezbędne wartości odżywcze.

Autor: Anna Dydymska