4 powody, dla których warto sięgać po pestki dyni

Dynia jesienią króluje na naszych stołach. Ten wartościowy owoc kryje w swoim wnętrzu małe, ale bardzo cenne pestki, które mają zadziwiające właściwości. Oto 4 powody, dla których warto po nie sięgać jak najczęściej:

1. Pozytywnie wpływają na nasze zdrowie i urodę

Dostarczają witaminy K, która odpowiada za krzepliwość krwi oraz witaminy B2, która poprawia odporność i uczestniczy w procesach przemiany materii.

 Co więcej są źródłem karotenoidów, czyli antyoksydantów, które są pomocne przy zwalczaniu stanów zapalnych. Dzięki nim nasz organizm jest chroniony przed szkodliwym wpływem wolnych rodników. Działają antynowotworowo oraz zwalniają procesy starzenia.

Dostarczają również dużą dawkę magnezu, który pomaga obniżyć poziom cukru we krwi i zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę. Co więcej, pestki dyni zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, antyoksydanty i cynk, które w połączeniu z magnezem są gwarancją zdrowego serca. Te cenne składniki pomagają również regulować poziom cholesterolu, a także ciśnienie krwi.


2. Ułatwiają zasypianie, wpływają na lepsze samopoczucie, a nawet pomagają w stanach depresyjnych. 

Wszystko za sprawą tryptofanu, czyli aminokwasu zawartego w pestkach dyni, a którego organizm sam nie wytwarza. Jego niedobory przyczyniają się do bezsenności. Dlatego też osoby mające problemy z zasypianiem mogą wybrać garść pestek przed snem.


3. Są cennym źródłem błonnika

Błonnik pomaga oczyścić organizm ze złogów i toksyn, zmniejsza wchłanianie tłuszczu, obniża cholesterol oraz wpływa na prawidłowe trawienie. Warto podkreślić, że błonnik na długo pozostawia uczucie sytości, dlatego też pestki dyni mogą być włączone do diety osób dbających o linię. 


4. Idealnie sprawdzają się w kuchni:

- jako dodatek do ciasteczek, którym zapewnią chrupkość

- prażone mogą spokojnie zastąpić niezdrowe przekąski

- można nimi posypywać sałatki, surówki i musy, będą świetnym dodatkiem do klasycznego humusu

- dobrze komponują się również z zupami, szczególnie z kremem z dyni

- sprawdzą się jako dodatek do musli, jogurtów oraz smoothies

- doskonale sprawdzą się w daniach z kaszą, szczególnie gryczaną


Warto pamiętać, że pestki dyni są dość kaloryczne (100 g dostarcza około 450 kcal), dlatego też powinno się je spożywać w umiarkowanych ilościach.