3 najpopularniejsze polskie superfood

Coraz więcej osób poszukuje produktów, które pozwolą na utrzymanie dobrej kondycji fizycznej. Najlepszym rozwiązaniem jest superfood, czyli superjedzenie, o unikatowych składnikach odżywczych , które mają korzystny wpływ na nasze zdrowie.

Przedstawiamy 3 najpopularniej polskie superfood:


Siemie lniane czyli nasiona lnu zwyczajnego. Są niewielkie(ok 2-3mm), płaskie i mają szarobrązową barwę. Kiedy zalejemy je wodą powiększą swoją objętość kilkakrotnie i przyjmą barwę ciemnobrązową. Wyglądają niepozornie, ale tak naprawdę są skarbnicą wielonienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny Omega-3, błonnika oraz witamin z grupy B, magnezu i żelaza. Polecane jest osobom zmagającym się z chorobami skórnymi, oparzeniami i odmrożeniami. Zalecane jest też przy chorobie wrzodowej, zapaleniu oskrzeli oraz kaszlu. Nasiona lnu to źródłem lignanów, które mają pozytywny wpływ na układ krążenia oraz zmniejszają ryzyko zachorowania na miażdżycę i chorobę wieńcową. Siemie polecane jest również osobom na diecie odchudzającej, gdyż spożywane nawet w niewielkich ilościach, daje uczucie sytości na długie godziny. Nasiona lnu są w całości jadalne. Można wykorzystywać je jako dodatek do pieczywa, ciastek, sałatek oraz jogurtów. Z siemienienia lninego tłoczony jest olej na zimno. Jest on bogaty w witaminę E , zmniejsza poziom cholesterolu we krwi oraz zapobiega miażdżycy.


Jarmuż to odmiana kapusty. Ma długie, ciemnozielone liście, o kędzierzawej strukturze. Jest bogaty w białko, błonnik, witaminę C i K oraz sole mineralne takie jak wapń i potas. Należy dodać, że jarmuż posiada duże ilości sulforafanu, przeciwutleniacza, o właściwościach antynowotworowych. Aby zachować bogactwo składników odżywczych jarmużu, należy go gotować najdłużej 3-4 minuty. Doskonale sprawdzi się jako składnik sałatki, dań z ryżem, kaszą lub makaronem. Jarmuż może być również spożywany na surowo.


Żurawina to niewielka roślina, o małych, czerwonych owocach, które kształtem przypominają jagody. Polecana dla osób zmagających się z próchnicą, wrzodami żołądka czy infekcją dróg moczowych. Żurawina bogata jest w błonnik, witaminy: B1, B2, B6, C i E, minerały: wapń, magnez, potas, fosfor, jod ora żelazo. Pijąc sok z żurawiny zapobiegamy powstawaniu kamieni nerkowych. Owoce żurawiny mają właściwości oczyszczające, dlatego świetnie sprawdzą się w diecie odchudzającej. Mają również właściwości przeciwgrzybiczne i antybakteryjne. Owoce mogą być spożywane na surowo. Dostępna jest również żurawina suszona, bardziej słodsza. W kuchni sprawdzi się jako dodatek do sosów, mięs oraz ciast.