Dlaczego outsourcing IT to dobre rozwiązanie dla firmy?

Wiele firm obawia się oddania w obce ręce infrastruktury IT mając na uwadze bezpieczeństwo wewnętrznych danych i dostęp do informacji stanowiących niejednokrotnie tajemnicę handlową firmy. Obawy te często związane są z brakiem doświadczenia współpracy z dostawcą usług informatycznych, czy też wiedzy (a raczej niewiedzy), na czym polega różnica pomiędzy własnymi zasobami, a wsparciem zewnętrznym. A outsourcing IT ma naprawdę wiele zalet. Jakich? S

Outsourcing IT nie musi obejmować kompleksowej usługi. Z powodzeniem można zdecydować się na podjęcie współpracy tylko na jednym, bądź kilku obszarach, by przekonać się jak to wygląda w praktyce.

Outsourcing IT dotyka bardzo ważnego i strategicznego obszaru działania firmy. Stąd też niejednokrotnie nasi partnerzy decydują się na pewien fragment usług, by w ten sposób przetestować outsourcera. To dobry początek pozwalający przekonać się do kompleksowego modelu wsparcia - mówi Wojciech Darłowski, Dyrektor Outsourcingu i Usług IT z firmy itelligence, dostarczającej kompleksowe usługi z zakresu outsourcingu IT i oprogramowania SAP.

Najczęściej praktykowane modele współpracy to:

 

  • infrastruktura jako usługa – Infrastracture as a Service (IaaS). Model ten zapewnia dostęp do zasobów serwerowych w wirtualnym środowisku w tzw. "chmurze", do której dostęp realizowany jest za pośrednictwem dedykowanej sieci WAN lub poprzez Internet
  • platforma jako usługa – Platform as a Service (PaaS), który oprócz zakresu IaaS dostarcza również utrzymanie środowisk bazodanowych i aplikacyjnych
  • oprogramowanie jako usługa – Software as a Service (SaaS), który oprócz kompleksowego wdrożenia rozwiązania zawierającego IaaS oraz PaaS dostarcza wszelkiego rodzaju wymagane licencje oprogramowania

 

Proporcjonalnie do skali usług zleceniodawcy podkreślają następujące zalety związane z outsourcingiem IT:

 

Odciążenie własnych informatyków

Outsourcing IT to odciążenie własnych pracowników od rutynowych i pochłaniających czas zadań. Należą do nich np: zarządzanie siecią, bieżące zdalne reagowanie na usterki zgłoszone przez użytkowników, konserwacja sprzętu, czy aktualizacja oprogramowania.

Dostęp do specjalistycznej wiedzy „z zewnątrz“

Nowości na rynku informatycznym wymagają nieustannego doskonalenia się. Koszt uczestnictwa w specjalistycznym kursie nie zwraca się w przypadku małych działów IT. Korzystanie z „zewnętrznych” zasobów wiedzy, które na bieżąco aktualizuje firma specjalizująca się w usługach IT daje możliwość realizowania bardziej skomplikowanych projektów informatycznych, co nie byłoby możliwe samodzielnie. O czym mowa? Może to być np.: nowy system zabezpieczeń, czy własna chmura.

Ciągłość i bezpieczeństwo danych

Komputery, serwery, oprogramowanie szybko się starzeją. Utrzymanie infrastruktury IT na najwyższym poziomie to spore wyzwanie, które w dodatku jest dosyć kosztowne. W przypadku współpracy z zewnętrzną firmą przeoczenia aktualizacji programów, luki z systemach zabezpieczeń, brak zastępstwa i reakcji w przypadku awarii po prostu nie mogą mieć miejsca.

Elastyczność usług

Rozrost firmy, urlopy, choroby i wiele innych przypadków powodują, że czasami potrzebne są niestandardowe usługi, które firma zewnętrzna jest w stanie dostarczyć „na telefon“. Taka elastyczność dotyczy nie tylko poszczególnych świadczeń, ale również liczby pracowników oddelegowanych do współpracy, czy infrastruktury: dodatkowego serwera, wypożyczenia sprzętu.

Brak kosztów własnych w inwestycje IT

Outsourcing to również możliwość ograniczenia własnych wydatków nie tylko na pensje pracowników, którzy mieliby zajmować się tym obszarem, ale też wszystkie pochodne, które się z tym wiążą. Stałe koszty przesuwamy do lubianej przez księgowych tabeli kosztów zewnętrznych. Nie dotyczą nas koszty rekrutacji, szkoleń, urlopów, a także utrzymania i zakupu niezbędnego sprzętu.

Dostęp do nowych technologii

To przede wszystkim możliwość wypróbowania i poznania najnowszych wersji oprogramowania i sprzętu, bez konieczności inwestowania własnego kapitału.

Pełna kontrola nad kosztami

Współpraca z partnerem zewnętrznym jasno określa okres trwania umowy, koszt usługi i zakres współpracy. Pozwala to na lepszą kontrolę bieżących kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa i ułatwia budżetowanie kosztów działu IT.

Outsourcing IT to duże ułatwienie i wybór, który podyktowany jest prostą matematyką i obserwacją rynku. Bezdyskusyjne zalety zewnętrznego wsparcia informatycznego ze strony firmy IT to oszczędność czasu i pieniędzy, rzeczy bardzo deficytowych w życiu każdego przedsiębiorcy. Jeśli więc można je w prosty sposób zyskać, to decyzja o nawiązaniu współpracy z outsourcerem w zakresie IT wydaje się być oczywista.