Miesiączka bez bólu? To jest możliwe!

Bolesne miesiączki to ogromny problem wielu kobiet. Bóle brzucha, mięśni, nudności, czy uczucie ogólnego osłabienia, a nawet omdlenia to tylko niektóre objawy jakie spotykają kobiety w czasie menstruacji. Zazwyczaj sięgają wówczas po środki farmakologiczne, które łagodzą objawy, a nie likwidują przyczyn. 

W przypadku radzenia sobie z bolesnymi miesiączkami niezwykle ważna jest profilaktyka o której postanowiliśmy powiedzieć nieco więcej.

Naturalne metody działają

W przypadku bolesnych i obfitych miesiączek bardzo łatwo może dojść do odwodnienia organizmu. Należy więc regularnie uzupełniać elektrolity. Woda jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu na co dzień, jak się okazuje w czasie miesiączki jeszcze bardziej.

Aktywność fizyczna w czasie okresu? Może wydawać się to kontrowersyjne rozwiązanie, zwłaszcza jeśli miesiączka wiąże się z bólem. Udowodniono jednak, że odpowiednia porcja ruchu redukuje bóle brzucha i mięśni.

Zdrowa dieta – ważna nie tylko w dobie XXI wieku, gdzie jesteśmy ciągle zmęczeni i zabiegani. W czasie okresu warto więc postawić na produkty lekkostrawne, a unikać potraw tłustych, czy słodko – słonych przekąsek.

Jak wiadomo bolesne miesiączki wiążą się z bólami brzucha, warto więc zadbać o ciepło w tym czasie. Możesz pozwolić sobie na delikatną kąpiel, lub przyłożenie termoforu. Pamiętaj jednak, by temperatura nie była zbyt gorąca, gdyż może to doprowadzić nawet do krwotoku!

Niepokalanek pospolity, pluskwica groniasta, olej z wiesiołka, czy ostrzyż długi – to zioła z których napary przyniosą prawdziwe ukojenie w czasie miesiączki. Przede wszystkim działają rozkurczowo w czasie bóli związanych z okresem.

Unikaj stresu – nie od dziś wiadomo, że stres to najgorszy doradca, niestety sprawdza się to także w przypadku miesiączek. Dlatego w czasie „tych dni” staraj się maksymalnie odprężyć i zrelaksować.

Przeciwieństwem do wyżej zalecanej aktywności fizycznej może być wypoczynek. Jeżeli masz możliwość staraj się nie wstawać z łóżka, może to być szczególnie ważne zwłaszcza w przypadku kobiet, które w czasie okresu mają tendencję do omdleń.

Kiedy iść do ginekologa?

Choć bolesne miesiączki to problem, który dotyka wiele kobiet to wiele objawów, a zwłaszcza jeśli występują w nasileniu powinny wzbudzić Waszą czujność. Jeśli więc powyższe metody radzenia sobie z okresem nadal nie są skuteczne warto skonsultować się ze specjalistą. Ten przeprowadzi z Tobą rozmowę, wykona szereg podstawowych badań. Często bowiem w czasie miesiączki zalecane są sprawdzone leki przeciwbólowe, a także środki antykoncepcyjne. Warto pamiętać, że odpowiednie i regularne cykle miesiączkowe mają ogromny wpływ na ewentualne problemy z zajściem w ciąże, czy utrzymaniem jej. Warto również wspomnieć, że w czasie okresu organizm ma silne zapotrzebowanie na takie witaminy jak: B1, B3, B6, czy E. Należy uzupełniać również cynk. Warto więc tego typu witaminy przyjmować nie tylko w czasie okresu, ale i parę dni przed jako forma profilaktyki.

Autor: Anna Dydymska